آرشیو شنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۸۰
جهان
۱۸

روسیه: اسرائیل عامل سقوط جنگنده روسی است

به دنبال سقوط هواپیمای روسی در سوریه و کشته شدن 15 نظامی روسی، روابط میان این کشور با رژیم صهیونیستی بار دیگر در آستانه تنش قرار گرفت. به گزارش «ایران» به نقل از راشاتودی، سفارت روسیه در سرزمین اشغالی در بیانیه ای با انتقاد از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه که منجر به سقوط این هواپیمای روس شد، گفت: این اقدام «غیردوستانه» و «غیرمسئولانه» است و مسکو هر اقدامی لازم باشد برای حذف تهدید انجام می دهد. پس از آن، آویگدور لیبرمن وزیر جنگ این رژیم در گفت و گو با رادیو ارتش این رژیم با اعلام اینکه اسرائیل عامل سرنگونی این جنگنده نبوده، گفت: «ما هرگز حملات به سوریه را متوقف نخواهیم کرد.

همچنین برای تضمین امنیت شهروندان اسرائیلی نهایت تلاشمان را می کنیم.» با وجود آنکه این رژیم پس از سقوط جنگنده روسی فرمانده نیروی هوایی خود را عازم مسکو کرد اما ظاهرا از شدت خشم روسیه کاسته نشد و حتی خبر رسید که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه قصد دیدار با او را ندارد. مقام های اسرائیلی اعلام کردند، هیات اسرائیلی مستنداتی را با خود به مسکو برده تا نشان دهند اسرائیل مقصر سرنگونی این جنگنده که توسط پدافند هوایی سوریه رخ داد، نبوده است.

به گزارش ایسنا، در جریان حمله روز دوشنبه اسرائیل به شهر لاذقیه سوریه یک هواپیمای نظامی روسی بر فراز دریای مدیترانه به اشتباه از سوی پدافند هوایی سوریه هدف قرار گرفت که در ادامه مشخص شد اقدام برنامه ریزی شده خلبان های اسرائیلی باعث شده سامانه دفاع هوایی سوریه به اشتباه هواپیمای روس را ساقط کند. بعدتر وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که خلبان های اسرائیلی از این هواپیما به عنوان سپری هوایی استفاده کرده اند و آن را در معرض حمله سامانه پدافندی ارتش سوریه قرار داده اند. این تنش در روابط میان روسیه و اسرائیل در شرایطی روی داد که حفظ دوستی و صلح میان آنها برای بنیامین نتانیاهو بسیار اهمیت دارد و بارها صراحتا این خواسته را بیان کرده است.