آرشیو دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۰۸
جامعه
۱۸

آغاز ماندگاری کتاب های درسی از مهر 98

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور با اعلام این که از مهر 98 دیگر کتاب جدیدالتالیف نداریم و ماندگارسازی کتاب های درسی آغاز می شود، گفت: البته این گفته به آن معنا نیست که تغییرات جزئی در کتب اعمال نمی شود، اما فعلا قصد نداریم زودتر از پنج سال کتب درسی را از نو تالیف کنیم.

به گزارش ایسنا، حیدر تورانی افزود: متاسفانه کتاب ها همه جدیدالتالیف شدند، اما معلمان آموزش کافی ندیدند و اهداف محقق نشد. از این حیث است که می گویم وقتی کتاب ها را خوب بنویسیم، ولی معلم آموزش کافی نبیند آن اتفاق آموزشی که باید، رخ نمی دهد.سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور در ادامه یک کتاب درسی تولید سوئیس را با یک کتاب تولید ایران مقایسه کرد و گفت: این کتاب درسی سوئیسی ته دوخت است و ته چسب نیست و جنس مرغوبی دارد که بسختی آسیب می بیند. آنها می گویند باید هشت تا 9 سال از این کتاب استفاده شود. بنابراین کتاب های درسی شان بین دانش آموزان دست به دست می شود و آن را آخر سال به اصطلاح در سطل آشغال نمی اندازند. البته کتب درسی ما هم کیفیت بدی ندارند و آنقدر ارزش دارند که سال بعد آنها را دور نیندازیم و حداقل دو سال از آن استفاده کنیم.تورانی افزود: ایران 14 میلیون و هند 260 میلیون دانش آموز دارد در حالی که تیراژ هر دو 140 میلیون جلد کتاب است. این آمار نشان می دهد آنها برای هر دانش آموز ده، بیست کتاب در هر سال چاپ نمی کنند. اگر بخواهیم این روش را ادامه دهیم تا کی می توانیم پیش برویم؟ تا کی باید این حجم از کاغذ را وارد و جنگل ها را از بین ببریم؟

وی با بیان این که هرساله 55 هزار تن کاغذ برای کتب درسی نیاز داریم که حداکثر ده هزار تن آن در ایران تهیه می شود، در حالی که برای 5000 تن آن مواد اولیه ارز خارج می شود و در اصل می توان گفت که 5000 تا 6000 تن کاغذ تولید صرف در داخل کشور و بقیه همه وارداتی است و گردش مالی بالایی دارد.