آرشیو چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۱۰
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

واقعیت ها برخلاف ادعای حفظ برجام ازطریق الحاق به FATF است

درحالی مقامات اروپایی و برخی نهادهای حامی دولت از اهمیت بالای تصویب لوایح مرتبط با FATF برای بقای برجام صحبت می کنند که از زمان خروج آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم ها، بسیاری از شرکت ها و بانک های اروپایی ایران را ترک کرده اند.

به گزارش روزنامه فرهیختگان مسئولان اروپایی برای بقای برجام و حفظ ارتباطات تجاری با ایران، به صورت مداوم از ضرورت پذیرش خواسته های FATF (بخوانید تصویب لوایح مرتبط با FATF) سخن گفته اند.

همنوا با موضع گیری این مقام اروپایی، افراد و نهادهای حامی دولت بر اهمیت تصویب لوایح مرتبط با FATF برای حفظ برجام تاکید کرده اند.

این درحالی است که بعد از خروج آمریکا از برجام، بسیاری از شرکت ها و بانک های اروپایی با تاکید بر اهمیت تحریم های آمریکا برای ادامه فعالیت هایشان در ایران، کشورمان را ترک کردند. ازجمله زیمنس، توتال، اوبربانک اتریش و بانک بی سی پی سوئیس. موارد فوق به خوبی نشان می دهد که تحریم ها برای شرکت ها و بانک های اروپایی، وزن بسیار بیشتری در مقایسه با FATF دارد.

در ابتدای مذاکرات ایران و اروپا برای حفظ برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق بین المللی، قرار بود بانک سرمایه گذاری اروپا، تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط اروپایی را در ایران برعهده بگیرد؛ اما این امر به خاطر نگرانی درباره تحریم های آمریکا محقق نشد.