آرشیو چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۹۲
اقتصاد
۱۰

«تسهیلات هدفمند» اتحادیه اروپا برای نفت ایران

1 که با خروج امریکا 1 شده، همچنان در تلاش است برجام و منفعت های اقتصادی آن را برای ایران حفظ کند. در شرایطی که کارشناسان بهره بردن از کمک های نهادهای بین المللی چون صندوق بین المللی پول را منوط به روابط خوب سیاسی با جهان به ویژه اروپا می دانند، از فرصت هایی اینچنین باید نهایت استفاده را برد.

5 قدرت عمده جهانی و ایران آخر وقت دوشنبه توافق کردند تسهیلات مالی در اتحادیه اروپا ایجاد کنند تا امکان پرداخت برای صادرات و واردات ایران مخصوصا نفت تسهیل شود. بر اساس گزارش «سی ان بی سی» ، تهران پس از بیرون رفتن امریکا از معاهده اتمی 2015 و وضع دوباره تحریم ها به دنبال چنین راه حلی می گشت.

وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و ایران در بیانیه ای مشترک اعلام کرده اند که این «تسهیلات هدفمند» به مدیران اقتصادی کمک می کند تجارت قانونی با ایران داشته باشند. برخلاف امریکا 5 قدرت دیگر بزرگ دنیا که معاهده اتمی را امضا کرده بودند همچنان به آن پایبندند و این تسهیلات مالی جدید مطمئنا دولت ترامپ را عصبانی می کند.

طبق این بیانیه مشترک شش کشور امضا کننده معاهده اتمی 2015 تعهد کامل خود را به آن اعلام کردند. آنها این قرارداد را عاملی کلیدی در منع گسترش سلاح های هسته ای و دستیابی به دیپلماسی چندجانبه می دانند.

فدریکا موگرینی در این مورد می گوید: کشورهای عضو اتحادیه اروپا راه حلی قانونی برای تسهیل معاملات مالی مجاز با ایران پیدا کرده اند که به شرکت های اروپایی اجازه می دهد طبق قانون اتحادیه اروپا با ایران تجارت کنند.