آرشیو پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۸۵
ایران زمین
۱۹

هنوز فرصت برای نجات دریاچه نمک هست

هنوز فرصت برای احیای دریاچه نمک قم و نجات آن از خشکی کامل وجود دارد، اما این مساله نیازمند مشارکت همه دستگاه های مسئول و تخصیص حقابه های دریاچه است.

«سید رضا موسوی» ، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم به ایرنا گفت: یکی از مهم ترین اقدام ها برای احیای دریاچه نمک، تخصیص حقابه های زیست محیطی و جلوگیری از برداشت بی رویه آب از اطراف دریاچه است که می تواند بستر آن را مرطوب نگاه دارد. در سال های اخیر روند ورود روان آب ها به سطح دریاچه نمک به دلیل احداث سدها، حفر چاه های عمیق و فعالیت های عمرانی کاهش پیدا کرده و با این روند، دریاچه به سمت خشکی پیش می رود. در صورتی که دریاچه نمک خشک شود، بلند شدن گرد و خاک های نمکی آن، زندگی مردم در مناطق اطراف دریاچه را به خطر می اندازد و این در شرایطی است که جهت بادهای غالب در بسیاری از مواقع سال از سمت دریاچه نمک به طرف شهر قم است.

موسوی تصریح کرد: هر گونه برنامه ریزی برای بهره برداری از دریاچه نمک باید با مطالعات زیست محیطی دقیق باشد تا شرایط شکننده دریاچه وخیم تر نشود.

«احمد امیرآبادی» ، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز درباره لزوم زنده نگاه داشتن دریاچه نمک گفت: پیگیر حقابه زیست محیطی برای این دریاچه هستیم تا شاهد بحران مربوط به آن در آینده نباشیم. دریاچه نمک با استفاده از پساب فاضلاب قم احیا نمی شود از این رو نیازمند تخصیص حقابه قم در سطح ملی از سد کرج و ساوه هستیم. دستگاه های مربوطه از جمله شرکت آب منطقه ای قم نیز باید پیگیری های لازم را در این زمینه انجام دهند.

امیر آبادی با بیان اینکه اگر حقابه زیست محیطی قم تامین نشود تا 15 سال آینده کسی نمی تواند در قم زندگی کند، گفت: این دریاچه کانون گرد و غبار و بحران زاست و در آینده مشکلاتی را برای این استان به همراه خواهد داشت.