آرشیو شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۹۴
دیپلماسی
۵

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه: درهای برنامه تسلیحات هسته ای غیرقانونی خود را به روی بازرسان بین المللی باز کنید

وزیر خارجه در واکنش به اظهارات نخست وزیر رژیم اسراییل در توییتر خود نوشت: «هیچ هنر و تردستی هرگز نمی تواند این واقعیت را در ابهام نگه دارد که اسراییل تنها رژیم در منطقه ما است که برنامه تسلیحات هسته ای مخفی و اعلام نشده دارد: ازجمله یک زرادخانه واقعی بمب هسته ای. وقت آن رسیده که رژیم صهیونیستی اعتراف کرده و درهای برنامه تسلیحات هسته ای غیرقانونی خود را به روی بازرسان بین المللی باز کند.»

در موقعیت اتهام زنی وقیحانه نیستند

محمدجواد ظریف جدا از پاسخگویی به ادعای نخست وزیر رژیم اسراییل به زبان انگلیسی و در توییتر خود در پاسخ به سوالی مشابه از سوی خبرنگار ایرنا در نیویورک، نتانیاهو را چوپان دروغگویی توصیف کرد که نمی خواهد از دروغ گفتن دست بکشد و گفت: اسراییل در موقعیتی نیست که بخواهد درباره برنامه هسته ای صلح آمیز دیگر کشورها وقیحانه اتهام بزند.

یک بار یک بازی را به نام «پرونده نوت بوک» راه انداختند، سر و صدای زیادی کردند و آژانس بین الملل در طول سال ها هزینه زیادی برای آن انجام داد، وقتی آمدند و بازدید کردند، آن پرونده را بستند.

نتانیاهو باید پاسخ دهد که اسراییل به عنوان تنها دارنده سلاح هسته ای در منطقه خاورمیانه چگونه می تواند خود را در موقعیتی قرار دهد که علیه کشوری که بارها توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، صلح آمیز بودن برنامه هایش اعلام شده است، این گونه وقیحانه اتهام بزند.

این کار اسراییل فقط برای این است که واقعیت ها را از خودش دور کند. بزرگ ترین تهدید خاورمیانه اسراییل است و این در حالی است که نتانیاهو در کنار یک مرکز ساخت سلاح هسته ای می ایستد و کشورهای دیگر را به نابودی هسته ای تهدید می کند.

این رژیم متجاوز حتما نمی تواند با این بازی ها کاری را از پیش ببرد. در طول روزهای گذشته دیدیم سیاست هایی که نتانیاهو به امریکا تحمیل کرده، چقدر امریکا را در مجمع عمومی و شورای امنیت به انزوا کشانده است.

حالا شما ببینید وقتی امریکا را توانستند تا این حد به انزوا بکشانند، خودشان تا چه حد منزوی هستند.