آرشیو دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۸۸
جهان
۲۲
اروپا

همه پرسی تغییر نام مقدونیه برگزار شد

دیروز یکشنبه مردم مقدونیه با امید پیوستن به اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آینده نزدیک، در همه پرسی غیرالزام آور تغییر نام کشورشان شرکت کردند. آنها خوب می دانستند که حتی اگر نتیجه همه پرسی «آری» باشد، چالش هایی نظیر جلب دو سوم آرای نمایندگان پارلمان برای تغییر قانون اساسی کشورشان و مهر تایید نهایی پارلمان یونان برای تغییر نام مقدونیه را در پیش دارند.

به گزارش «ایران» به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، دولت مقدونیه در روزهای گذشته برای ترغیب مردم به شرکت در همه پرسی و دادن رای آری به آن تلاش کرده اما اگر مشارکت زیر 50 درصد باشد، اپوزیسیون راست افراطی ممکن است اعتبار همه پرسی را زیر سوال ببرد. ملی گراهای مقدونیه که مخالف همه پرسی هستند می گویند، تغییر نام کشور باعث تضعیف هویت قومی جمعیت اکثریت «اسلوواک» این کشور می شود.

مقدونیه از سال 1991 میلادی به این سو که از یوگسلاوی جدا شد و اعلام استقلال کرد، بر سر به رسمیت شناخته شدن نام خود می جنگد و یکی از جدی ترین موانعش کشور یونان است زیرا یکی از استان های شمالی یونان نیز نامش مقدونیه است و یونان این نگرانی را دارد که مقدونیه درباره این استان ادعای ارضی داشته باشد.