آرشیو پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۱۷
اقتصادی
۴

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار: قیمت گوجه فرنگی هفته آینده کاهش می یابد

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار، قیمت گوجه فرنگی در هفته آینده به کمتر از 2500 تومان می رسد.

اسدالله کارگر در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت قیمت گوجه فرنگی اظهارداشت: چندین عامل در افزایش قیمت گوجه فرنگی طی هفته های اخیر تاثیرگذار بود، اما پس از اعلام ممنوعیت صادرات آن، روند کاهش قیمت تازه خوری این محصول آغاز شد؛ به گونه ای که در روزهای گذشته به کیلویی 3500 تومان هم رسید.

وی افزود: پیش بینی می شود با توجه به وضعیت بازار، قیمت گوجه فرنگی روند کاهشی خود را ادامه دهد و به کمتر از کیلویی 2500 تومان در هفته آینده برسد.

گفتنی است، قیمت گوجه فرنگی در بازار طی هفته های گذشته روند رو به افزایشی را تجربه کرد و به کیلویی بیش از هفت هزار تومان هم رسید که در پی آن قیمت رب گوجه فرنگی نیز افزایش یافت. البته بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی علت افزایش قیمت گوجه فرنگی را رشد صادرات آن در پی نوسانات نرخ ارز می دانند، چرا که صادرات این محصول به طرز عجیب و غریبی افزایش یافته و بر اساس آخرین آماری که غلامرضا تقوی؛ مدیرکل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی قارچ و خوراکی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده، در شش ماهه نخست امسال بالغ بر 360 هزار تن گوجه فرنگی به کشورهای مختلف صادر شده که تقریبا حدود دو و نیم برابر بیشتر از همین بازه زمانی در سال گذشته بوده است.روند افزایش صادرات گوجه فرنگی و قیمت آن در بازار داخلی تا جایی پیش رفت که وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه ای به گمرک، صادرات آن را ممنوع کرد و نهایتا روند کاهش قیمت این محصول در هفته جاری آغاز شد.

البته قیمت میانگین این محصول بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ششم مهرماه به کیلویی 5434 تومان رسیده بود که نسبت به هفته قبل از آن 20/1 درصد، نسبت به هفته مشابه ماه قبل 56/1 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل از این بررسی 151/3 درصد افزایش را نشان می دهد.