آرشیو شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۹۲
ایران زمین
۲۰

استخراج آب های نامتعارف، راهکار مقابله با کم آبی

گروه ایران زمین/ استخراج آب های شیرین از گسل های آبدار، تصفیه پساب های شهری و صنعتی، کشاورزی با آب های شور و قنات ها مهم ترین نمونه های منابع آب نامتعارف است که می تواند برای حل مشکلات آبی سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار گیرد.

«حمید سرخیل»، عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست با بیان اینکه سیستان و بلوچستان جزو مناطق بسیار کم بارش و خشک کشور به حساب می آید، در مورد راهکار استخراج آب های نامتعارف در این منطقه اظهار داشت: با توجه به حل نشدن معضل دریاچه هامون به دلایل مشکلات متعدد ژئوپلیتیک و سیاسی - منطقه ای و سایر معضلات کم آبی در این استان می توان به عنوان گزینه جایگزین، مواردی را برای حل معضلات کم آبی و بی آبی در این مناطق معرفی کرد. برای مثال «شکستگی های آبدار سطحی و نیمه سطحی (گسل های آبدار)» در مجاورت سلسله جبال مکران (حوالی زابل در سیستان تا ناحیه بم در کرمان) همچنین در سلسله جبال بارز (ناحیه بم و جیرفت در مرز سیستان و بلوچستان) وجود دارد.

وی تصریح کرد: از دیگر نمونه های آب های نامتعارف می توان به آب های سنتی نیز اشاره کرد؛ مهم ترین روش در این حوزه، بهره گیری از آب قنات هاست. درگذشته قنات ها تا سال های طولانی، آب را از مناطق پرآب بالادست و از چند صد کیلومتر دورتر به مناطق کم آب و خشک پایین تر هدایت می کردند.