آرشیو شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۱۸
رسانه: بین الملل
۸
گزارش رسانه

پیچیده تر شدن معمای روزنامه نگار سعودی

معمای ربوده شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در ترکیه روز به روز ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد. این نویسنده و منتقد سرشناس سعودی روز سه شنبه گذشته هنگام رفتن به کنسولگری عربستان در ترکیه ناپدید شد. روز گذشته درخبرها آمده بود که دولت ترکیه سفیر عربستان را به همین دلیل احضار کرده است. از سوی دیگر دیدبان حقوق بشر نیز از عربستان خواست در باره سرنوشت این روزنامه نگار مشهور اطلاع رسانی کند.

نامزد خاشقجی در گفت وگو با شبکه تی آرتی ترکیه گفته است که وی «بعد از ظهر سه شنبه برای تکمیل کارهای رسمی ازدواج مان وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، اما پس از خروج همه از کنسولگری، خبری از او نشد، چون از ساختمان خارج نشده است». دید بان حقوق بشر در بیانیه ای به ناپدید شدن جمال خاشقچی، نویسنده و منتقد عربستانی واکنش نشان داد و از آل سعود خواست در این خصوص شفاف سازی کند. در بیانیه این گروه آمده است: اگر عربستان خاشقچی را پنهانی بازداشت کرده، این اقدام معنای ربایش می دهد و عربستان باید ثابت کند که خاشقچی کنسولگری این کشور در استانبول را ترک کرده است. دید بان حقوق بشر در ادامه افزود: اثبات ربوده شدن خاشقچی، بحرانی برای حکومت سرکوبگرانه بن سلمان است.

سعودی ها می گویند خاشقجی بعد از خروج از کنسولگری ناپدید شده و آنها حاضرند همکاری های لازم را با دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی ترکیه برای یافتن وی داشته باشند. اما مجتهد، فعال توییتری سعودی روز پنجشنبه در صفحه توییتر خود نوشت خاشقجی ربوده شده و هم اکنون در عربستان به سر می برد. نام جمال خاشقجی پیشتر در فهرست افراد بازداشتی تحت تعقیب توسط بن سلمان ولیعهد سعودی قرار گرفته بود، لذا برخی از فعالان در صفحه توییتر خود نوشتند که وی به دستور بن سلمان ربوده شده است.

روزنامه واشنگتن پست سرمقاله دیروز خود را به موضوع ناپدید شدن جمال خاشقجی، اختصاص داد و نوشت: خاشقجی فقط یک روزنامه نگار یا تحلیلگر نیست او در تمام مدت گذشته با شاهان سعودی در ارتباط بوده است و بیش از هر کسی از افکار و کارهای آنها خبر دارد. انتقادات سال گذشته وی از حکومت سعودی به طور قطع خشم محمد بن سلمان را برانگیخت. از آنجا که خاشقجی با همین روزنامه همکاری داشت روز گذشته واشنگتن پست در حمایت از او یک ستون را خالی چاپ کرد