آرشیو سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۹۵
سیاسی
۲
درنگ

صداقت ظریف خار چشم مخالفان

عصبانیت برخی روزنامه های مخالف دولت از تصویب لایحه CFT در جلسه روز یکشنبه مجلس در کیفیت پوشش خبر آن محسوس بود. روزنامه وطن امروز البته علی لاریجانی رئیس مجلس را هم بی نصیب از ادبیات خاص خود نکرده و در کنار عکس او تیتر «عابر باج!» را انتخاب کرده است. روزنامه کیهان هم تصمیم مجلس شورای اسلامی را در تیتر یک خود «رای در تاریکی» خوانده و البته موافقان با این لایحه را نیز خائن نامیده است چنان که در ستون اخبار ویژه خود نوشته است: «با وجود خیانت برخی نمایندگان مجلس در رای به لایحه CFT، تعداد آرای نمایندگان مخالف، رشد چشمگیری را نسبت به تعداد نمایندگان مخالف در روز تصویب برجام نشان می دهد…» این قبیل ادبیات که برگرفته از منطق «خودحق پنداری» است و لذا هر تصمیم یا اظهار نظر خلاف خواست خود را برنمی تابد ولو اینکه تصمیم مجلس باشد، دیگر برای افکار عمومی و البته نهادهای نظارتی عادی شده است. نه آنها به اینها کار دارند نه اینها به آنها. با وجود این یک جمله محمدجواد ظریف در جلسه یکشنبه مورد توجه همزمان کیهان، جوان و وطن امروز قرار گرفته که بر اساس همان رویکرد وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور را مورد هجمه قرار داده اند تا جایی که حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان به طعنه از ظریف پرسیده «شما وزیر خارجه ایران هستید یا امریکا.»

و اما سخن مورد اشاره ظریف این جمله بود: «نه من و نه آقای رئیس جمهوری نمی توانیم تضمین بدهیم که با پیوستن به CFT مشکلات ما حل خواهد شد. اما می توانیم تضمین بدهیم با نپیوستن به این لایحه، امریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.»

مدیرمسئول کیهان تعبیر کرده که «مفهوم دیگر سخن آقای ظریف این است که پیوستن به CFT برای حل مشکلی است که امریکا با آن روبه روست و نه مشکلات کشورمان!» یدالله جوانی هم در روزنامه جوان با استناد به همین جمله نتیجه گرفته که «می توان دریافت که تمرکز دستگاه دیپلماسی در دولت کنونی بر اساس سیاست ها و رویکردهای دولت، گرفتن بهانه های فشار از دست امریکا است.» و در ادامه توضیح داده که بهانه های امریکا تمامی ندارد مگر زمانی که ما تسلیم امریکا شویم.

ظاهرا آقای شریعتمداری انتظار داشته اند ظریف در جمع نمایندگان مجلس همچون رئیس جمهوری مورد حمایت کیهان، شعار می دادند که با تصویب این لایحه مدیریت بر جهان را در دست خواهند گرفت. یا اذعان می کرد سی .اف .تی حلال همه معضلات و کمبودها و کوتاهی ها در کشور است. البته اگر چنین وعده ای می داد شاید برای کیهانیان بد هم نمی شد. دیگر با خیال راحت هر چه بد و بیراه داشتند نثار سی .اف .تی و ظریف می کردند و خیال همه راحت می شد که دیگر هیچ مشکلی در هیچ نهاد دیگری وجود ندارد. حال آنکه این سخن از سر صدق و واقع بینانه وزیر خارجه اتفاقا جای تمجید دارد و به نظر می رسد همین واقع بینی و صداقت خار در چشم شده است. ظریف در همان مجلس سخنان دیگری هم گفت که آقای شریعتمداری و سردار جوانی از کنار آن گذشته اند. ظریف گفت: «اف .ای .تی .اف ارتباط مستقیم دارد با بسته شدن حساب دانشجویان ایرانی، بازرگانان ایران و عدم امکان پرداخت به ایران.»

اما فراز واقعی تر و البته تلخ در سخنان ظریف آنجا بود که یاد آور شد کشورهای دوست همچون چین و روسیه هم بدون اف .ای .تی .اف با ما کار نمی کنند «روسیه و چین شریک راهبردی جمهوری اسلامی ایران هستند و ما توافق جامع همکاری های راهبردی با چین داریم و با روسیه شریک راهبردی هستیم و اما رئیس بانک مرکزی روسیه سه روز پیش به دکتر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفته بدون اف .ای .تی .اف نمی توانیم کار شما را انجام دهیم، چینی ها هم گفته اند بدون اف.ای.تی.اف نمی توانیم کارهای شما را انجام دهیم.»نمی شود از یک طرف مدعی اقتصاد و رفع مشکلات معیشتی مردم شد و همزمان نسبت به این فکت های صریح بی اعتنا بود. محمدجواد ظریف حتما وزیر امور خارجه ایران است که برای کاستن از آلام ایرانیان تلاش دارد بهانه به دست بدخواهان ندهد. امید که قلم و تیترهای ما رسانه ای ها نیز همنوا با منتخبان ایرانیان باشد نه بدخواهان ایران.