آرشیو دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۲۰
زندگی
۱۶
محیط زیست

پرندگان مهاجر مهمانان پاییزی ایران

پرندگان مهاجر، ارمغان پاییز هزار رنگ برای محیط زیست ایرانند؛ پرندگانی که هر ساله، با پیمودن هزاران کیلومتر و برای گریز از سرما و یخبندان زمستان، مهمان تالاب ها و دریاچه های ما می شوند.

بر همین سیاق، امسال هم هزارن هزار پرنده، برای اقامتی شش ماهه و با امید مهمان نوازی ما، به قشلاق هر ساله شان در ایران پرکشیده اند. در این میان، 17 هزار پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی هم در تالاب های بروجن فرود آمده اند و همان طور که مرتضی منصوری، رئیس حفاظت محیط زیست این شهرستان به ایرنا خبر داده، از خانواده حواصیل و لک لک ها هستند که برای زمستان گذرانی در تالاب های بین المللی چغاخور و گندمان به شهرستان بروجن کوچ کرده اند. به گفته وی، با توجه به تشدید خشکسالی و کم آب شدن برکه ها و زیستگاه های استان های همجوار، امسال این پرندگان، تالاب های بروجن را برای زمستان گذرانی انتخاب کرده اند.

هم اکنون بیش از40 هزار پرنده بومی و غیربومی از گونه های مختلف در زیستگاه های تالاب گندمان و چغاخور به سر می برند. از این رو، شکار پرندگان در تالاب های این شهرستان ممنوع است و در صورت مشاهده شکار هرگونه پرنده مهاجر در منطقه، با افراد خاطی برخورد قانونی خواهد شد. تالاب بین المللی گندمان با یک هزار و 70 هکتار مساحت و 2220 متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین تالاب کشور است.