آرشیو دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۳۲۵۶
جهان
۷

کره شمالی اعلام کرد: دست به خلع سلاح یک طرفه نمی زنیم

در حالی که رئیس جمهوری آمریکا، از ارتباط ویژه و محبت آمیز بین خود و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی سخن می گوید؛ وزیر خارجه کره شمالی از «عمیق ترشدن بی اعتمادی» ابراز گله و تاکید می کند، در چنین فضایی کشورش حاضر نخواهد شد به شکل یک طرفه سلاح های خود را

کنار بگذارد. ری یونگ هو، وزیر خارجه کره شمالی در جریان سخنرانی خود در گردهمایی ملل متحد در نیویورک تاکید کرد، پیونگ یانگ آماده است تا به موارد مورد توافق میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون عمل کند. با این حال سخنان او با انتقادهایی از روند وقایع، ادامه تحریم ها و «عمیق ترشدن بی اعتمادی» همراه شده است. ری یونگ هو گفت «این تصور که تحریم ها ما را به زانو در می آورد، توهم کسانی است که ما را نمی شناسند» و در ادامه افزود، «بی اعتمادی در [میان مقام های] ایالات متحده، به فقدان اطمینان در مورد امنیت ملی [در میان مقام های کره شمالی] می انجامد».

کیم و ترامپ عاشق یکدیگر

اما دونالد ترامپ تنها چند ساعت پس از سخنان وزیر خارجه کره شمالی، در جمع هواداران خود در ایالت ویرجینیا با یادآوری تنش در روابط بین ایالات متحده و کره شمالی، گفت: «در آن زمان من واقعا سرسخت بودم، او هم همین طور و سخنان تندی بین ما ردوبدل می شد. و بعد من و او عاشق هم شدیم، خب؟ واقعیت است، او نامه های زیبایی برای من نوشت». درحالی که حاضران در این سخنرانی می خندیدند و برای او دست می زدند، دونالد ترامپ گفت حتما مفسران ستایش پرطمطراق او از رهبر کره شمالی را «مناسب شئونات ریاست جمهوری» نمی دانند اما «او از من خوشش می آید و من هم از او خوشم می آید، به گمانم این دیگر اشکالی نداشته باشد. آیا اجازه دارم این را بگویم؟». هم زمان، خبرگزاری رسمی کره شمالی هم در تفسیری تحت عنوان «گفتمان و تحریم همراه هم پیش نمی رود» نوشت «این یک تناقض است که ایالات متحده با شریک خود از گفتمان سخن می گوید درحالی که تحریم ها را شدت می بخشد؛ آمریکا باید به تحولات زمان توجه کند».