آرشیو چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۹۶
حقوقی
۱۶
وکیل شما

پاسخ به پرسش های حقوقی خوانندگان

محمدرضا آرامش (دانشجوی دکترای حقوق کیفری و مدرس دانشگاه)
سودابه از تهران: من مدتی است که عقد کردم اما پس از مدتی به دلیل اینکه با نامزدم تفاوت های زیادی از نظر فرهنگی و… داشتیم، طلاق گرفتم. حال می خواستم بدانم آیا می توانم اسم شوهر سابقم را از روی شناسنامه ام پاک کنم در ضمن باید بگویم در طول دوران عقد به هیچ عنوان اجازه رابطه جنسی با همسرم را ندادم؟

پاسخ: طبق قانون در صورتی که عقد کرده باشید ولی هنوز باکره باشید و روابط جنسی نداشته باشید، می توانید طبق درخواست از ثبت احوال و کسب تاییدیه از پزشکی قانونی نام همسر سابق را از شناسنامه تان پاک کنید در غیر این صورت و در صورتی که باکره نباشید، اسم شوهر در شناسنامه شما باقی می ماند و ربطی به جدایی در دوران عقد ندارد.

رامین از تهران: برادر بنده به دلیل نیاز مالی در خانه ای کار می کرده و متاسفانه از غفلت صاحبخانه استفاده کرده و مقداری طلا را سرقت کرده است. حال می خواستم بدانم در صورتی که طلا را به صاحب مال پس بدهیم و وی نیز رضایت خود را اعلام کند، آیا امکان دارد که برادر من مجازات نشود؟

پاسخ: جرم سرقت با توجه به رای وحدت رویه جرم غیر قابل گذشت است و در صورتی که صاحب مال نیز اجازه دهد به جهت اخلال در نظم عمومی و سلب آسایش عمومی، قاضی می تواند وی را مجازت کند.

میرزایی از شهرکرد: اینجانب مدتی پیش کالایی را به شخصی فروختم و چکی را که به عهده یکی از مؤسسات قرض الحسنه بود دریافت کردم. حال می خواستم بدانم با توجه به اینکه مدت زیادی است وعده و وعید می دهد و به هیچ عنوان حاضر به پرداخت نیست، می توانم از وی شکایت کیفری کنم؟

پاسخ: تنها چک هایی که از بانک کشیده می شوند به عنوان چک شناخته می شوند و هیچ کدام از چک های مؤسسات قرض الحسنه چک نامیده نمی شوند و ویژگی های چک را هم ندارند و برای اقدام کردن لازم است دعوای مطالبه وجه روی آن صورت گیرد. همچنین چنین چک هایی قابلیت تعقیب کیفری ندارند و فقط می تواند به عنوان حقوقی طرح دعوا نسبت به آن صورت گیرد.

فروتن از شیروان: با سلام خدمت اعضای روزنامه ایران، مدتی است در پی گرفتن وام هستم اما بانک اعلام می کند که چک برگشتی دارم. می خواستم بدانم چگونه چک خود را که در دست مشتری است رفع سوء اثر کنم، زیرا مشتری به دلیل اینکه پول موجود در حسابم از مبلغ مندرج در چک کمتر بود، اقدام به برگشت زدن آن کرد.

پاسخ: راه های رفع سوء اثر از چک برگشتی یکی از راه های زیر است؛ 1- مبلغ مندرج در چک از حساب شما پرداخت شود. 2- شخصی که اقدام به برگشت زدن چک کرده با حضور در دفترخانه اسناد رسمی نسبت به تنظیم رضایتنامه اقدام کند. 3- لاشه چک را به بانک ارائه دهید، زیرا بودن اصل چک در نزد شما به معنای پرداخت آن است.

قادری از ملایر: پرونده ای در دادگاه دارم که نیازمند شهادت دادن برای طرف مقابلم بود، طرف مقابلم نیز پدر، برادر و پسرعموی خود را به عنوان شاهد به دادگاه معرفی کرده است، در حالی که می دانم آنها اصلا در جریان اختلاف ما نبودند و فقط به خاطر طرف دعوا قصد انجام شهادت دارند، خواستم بدانم آیا امکان دارد دادگاه درخواست شهادت آنان را رد کند؟

پاسخ: شهادت دروغ دادن جنبه کیفری و مستوجب مجازات حبس است، ثانیا وجود رابطه خویشاوندی بین شاهد و طرفین دعوا مانع شهادت دادن نیست اما چون وجود چنین رابطه ای می تواند در ارزش و تاثیر شهادت مؤثر باشد، تشخیص صحت و سقم آن با دادگاه است.

حجازی از مشکین شهر: چند ماه پیش تصادف کردم و چون طرف مقابل مقصر بود از او شکایت کردم، دادگاه نیز مرا به پزشکی قانونی برای انجام معاینات معرفی نمود. در برگ پزشکی قانونی میزان دیه ای که من مستحق دریافت می باشم 3 درصد دیه و 2 درصد ارزش تعیین کرده است. خواستم اولا میزان مبلغ آن را بدانم و ثانیا بدانم تفاوت بین دیه و ارزش در چیست؟

پاسخ: دوست عزیز میزان دیه بعضی از اعضای بدن در قانون تعیین شده که به آن دیه می گویند مثل دیه دست، چشم، گوش و… اما میزان دیه بعضی از اعضای بدن در قانون تعیین نشده و میزان آن پس از مراجعه به پزشکی قانونی و توسط کارشناس متخصص تعیین می شود که به آن ارش می گویند مانند دیه طحال یا دیه کبد. در مورد میزان مبلغ پرداختی به شما هم باید بدانید با توجه به اینکه دیه 231 میلیون است، ملاک زمان پرداخت دیه به شماست پس با فرض پرداخت فعلی، میزان مبلغی که شما مستحق آن هستید، 11 میلیون و 550 هزار تومان است.

ممتازی از مشهد: بنده با یک شرکت قرارداد پیمانکاری منعقد کردم با موضوع اینکه هر روز مقدار مشخصی کالا از محل کارخانه به نقاط مشخص شده توسط کارفرما حمل کنم. خودم هم هر روز چنین کاری انجام دادم. حال تامین اجتماعی درخواست پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی را با استناد به ماده 38 قانون تامین اجتماعی رد کرده است، می خواستم بدانم آیا باید مبلغی تحت عنوان حق بیمه به تامین اجتماعی پرداخت کنم یا خیر؟

پاسخ: باید بدانید قراردادهای پیمانکاری که توسط شخص پیمانکار و بدون استفاده از نیروی کار دیگری به انجام برسد، به استناد دادنامه شماره 58 مورخ 25/5/1376 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مشمول ماده 38 قانون تامین اجتماعی نیست.

خوانندگان گرامی می توانند پرسش های حقوقی خود را با شماره تلفن 84711215 و یا ایمیل iranghazaeiمطرح نمایند