آرشیو چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۲۲
شهرستان ها
۷

اهوازی ها نیمه امسال تنها 3 روز پاک را گذراندند

کار شناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: هوای اهواز در نیمه نخست امسال 84 روز آلوده و تنها سه روز پاک بوده است.

علیرضا آذریان، اظهار داشت: اهواز در 6 ماهه نخست امسال، 65 روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس، 15 روز در شرایط ناسالم و چهار روز در شرایط خطرناک بوده است.

وی افزود: در همین مدت هوای اهواز 3 روز پاک و 99 روز سالم بوده است.

آذریان اضافه کرد: در مدت مشابه پارسال اهواز، 40 روز ناسالم برای گروه های حساس، چهار روز ناسالم، 2 روز بسیار ناسالم، یک روز خطرناک، 136 روز سالم و سه روز پاک را تجربه کرده است.

وی همچنین گفت: در سال 96، هوای اهواز چهار روز در شرایط پاک، 231 روز سالم، 88 روز ناسالم برای گروه های حساس، 20 روز ناسالم، هفت روز بسیار ناسالم و 15 روز در شرایط خطرناک بوده است.

آذریان اظهار داشت: مقایسه شاخص ها و پارامترهای مربوط به سلامت هوای نیمه نخست امسال و پارسال، نشان می دهد که سال 97 نسبت به سال 96 کیفیت هوا کاهش یافته است.

به گفته وی میانگین میزان گرد و غبار امسال به نسبت پارسال نیز بیشتر بوده، به طوری که حداکثر آلودگی امسال بیش از یک هزار میکروگرم بر مترمکعب و پارسال 400 میکروگرم برمترمکعب بوده است.

وی درباره دلایل افت شاخص های کیفیت هوا در سال جاری توضیح داد: در سال 96 تعداد روزهای گرد و غباری کمتر و تداوم آلودگی هوا بیشتر بوده اما امسال که گرد و غبار همراه با وزش باد بوده باعث برخاستن گرد و غبارهای محلی نیز شده اما مدت دوام این گرد و غبارها کمتر بوده است.

وی گفت: به طور مثال در فروردین ماه 97 سه روز گرد و غباری داشتیم که طول زمان وقوع آنها حدود 12 ساعت بوده و به 24 ساعت نکشیده، این در حالی است که در مدت مشابه سال 96 طول زمان وقوع گرد و غبارها یک روز بوده است.