آرشیو شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۹۸
جهان
۲۲

کشیش امریکایی آزاد شد

گروه جهان /شهر ساحلی ازمیر ترکیه، دیروز شاهد یکی از دادگاه های حساس و پر جنجال این کشور در طول سال های اخیر بود. در پایان این دادگاه اندرو برانسون، کشیش امریکایی که محاکمه اش روابط واشنگتن و آنکارا را به سمت تنشی کم سابقه برد، آزاد شد.

به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، دادگاه ازمیر برانسون را از حبس خانگی خارج اما به سه سال حبس محکوم کرد. با این حال اعلام شد، وی با توجه به ایامی که در زندان گذرانده است، آزاد شده و حق خروج از ترکیه را نیز دارد.

به گزارش سایت شبکه خبری «ان بی سی نیوز»، این دادگاه دیروز در حالی برگزار شد که مقامات امریکایی امیدوار بودند، برانسون خیلی زود آزاد شده و بعد از تحمل 2 سالی که در زندان های ترکیه بوده، به کشورش بازگردد. به گزارش این شبکه خبری امریکایی دلیل امیدواری بیش از حد مقامات امریکایی به آزادی این کشیش توافق هایی بود که گفته می شود با دولت ترکیه داشته اند. هرچند کاخ سفید وجود هرگونه توافق با ترکیه برای آزاد کردن کشیش برانسون را رد کرده بود. اما برخی مقامات امریکایی که نامشان فاش نشده، وجود چنین توافق و به عبارتی معامله ای را تایید کرده اند. این مقامات جزئیات چنین توافقی را فاش نکرده اند اما رسانه های امریکایی معتقدند، یکی از مواردی که ممکن است، در کفه دوم معامله با آزادی برانسون قرار گرفته باشد، برداشته شدن تحریم های امریکا علیه ترکیه باشد که در دو ماه اخیر باعث فشارهای فراوانی بر این کشور شده است.

اندرو برانسون، کشیش 50 ساله امریکایی بیش از دو دهه است که در ترکیه زندگی می کند. او یکی از هزاران نفری بود که بعد از کودتای جولای 2016 ترکیه به جرم همکاری داشتن و ارتباط با شبکه فتح الله گولن زندانی شد. پیشتر دونالد ترامپ شخصا خواستار آزادی او شده بود که پس از جواب منفی قاطع اردوغان به وی، ترکیه تحت شدیدترین تحریم ها و تعرفه های امریکا بر صادرات این کشور قرار گرفت.