آرشیو شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۹۸
فرهنگی
۸

روایت اصفهانی از «حدیث سرفرازی»

محمد اصفهانی خواننده موسیقی پاپ می گوید «اجرای امشب او با همراهی ارکستر ملی ایران که سوگنامه می خواندش، یک نظم و نظام موسیقایی دارد ولی احساسش و فرهنگی که بر آن حاکم است، فرهنگ سوگ است که از تعزیه می آید.». «به گفته او کاری که ما انجام می دهیم با آن تعریف رایج از کنسرت نمی خواند و کسانی هم که به دیدار این فصل از قطعاتی که می خواهد اجرا شود، می آیند نباید با ذهنیت تماشای کنسرت وارد سالن شوند.

همان طور که می دانید از موسیقی استفاده های متعددی می شود و مثلا یک بخش از عزاداری ماه محرم و صفر و فرهنگش کلا تعزیه است، تعزیه یک آیتم بسیار مهم در موسیقی است ولی به عنوان مثال کاربری اش با قطعه «دلقک» یا «شب افروز» فرق می کند. دراین برنامه ارکستربا حضور نوازندگان متعدد قطعاتی را برای سازهای بادی، زهی و کوبه ای تنظیم کرده است. در حقیقت اجرای موسیقایی از سوگ اصحاب کربلا و اتفاقی که آنجا افتاده است و البته در این سوگنامه قطعه ای هم برای حضرت امیر(ع) است و همان طور که می دانید خیلی از مورخان معتقدند که ریشه اتفاق کربلا برمی گردد به دشمنی با حضرت علی(ع).

قرار براین است ارکستر ملی ایران شامگاه شنبه 21 مهر ماه به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی محمد اصفهانی سوگنامه «حدیث سرفرازی» را در تالاروحدت روی صحنه ببرد. در این سوگنامه، قطعات «سرفرازی» از حمید شاهنگیان، «سوگ و معصومیت» از فریدون شهبازیان، «غنچه افسرده»، «فریاد تنهایی» و «فرصت بدرود» از محمد اصفهانی، «شور آفرین» از حسین دهلوی، «دو نغمه بختیاری» از روح الله خالقی، «چنگ و نی» از محمد بیگلرپور و «دیده بگشا» از علی کهن دیری اجرا می شود.