آرشیو پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۲۳
فرهنگ: فرهنگ عمومی
۱۰

عشق صد در صدی

یدا… عبدی بیش از سه دهه است که به صورت حرفه ای عکاسی می کند و عزاداران حسینی طی این سال ها بارها سوژه دوربین این عکاس بوده اند. در مجموعه عکس های عاشورایی این هنرمند می توان افرادی را از نسل ها و سنین مختلف دید. چنانچه در گزارش نیز خواندید، چندسالی است انتشار عکس های دختران و پسرانی که شاید ظاهرشان برای حضور در دسته های عزاداری چندان متعارف نباشد اما به عشق سالار شهیدان در آن حضور می یابند، مورد توجه قرار می گیرد و دست به دست می شود. اما کمتر پیش آمده عبدی از کسانی عکاسی کند که به لحاظ ظاهری چندان متناسب و هماهنگ با عزاداری ها نیستند. عبدی درباره این افراد به خبرنگار جام جم می گوید: علاقه ای به عکاسی از این افراد ندارم، چون سبک و سیاق عکس های من نمایش لطافت و معنویت در هیات های حسینی(ع) است و در ضمن نگرانم مبادا عکاسی از چنین افرادی باعث تبلیغ ظاهرشان شود، اما معتقدم آنها هم صد در صد عاشق امام حسین (ع) هستند.

این عکاس به اشک ها و ناله های عمیق و از ته دل زنانی اشاره می کند که حجاب چندانی ندارند اما در عزاداری های شرکت می کنند یا درد و داغ پسرانی را متذکر می شود که ظاهری نامتعارف دارند، اما با همه وجود در برگزاری هیات ها و کمک به عزاداران حسینی تلاش کرده و عاشقانه در دستگاه امام حسین(ع) خدمت می کنند.

آن طور که این عکاس می گوید زمان های زیادی را در هیات ها و تکایا به دنبال سوژه گشته و آنچه از چنین کسانی دیده عشق و معرفت به امام حسین(ع) بوده، نه چیز دیگر. عبدی که بعد از سال ها حضور در هیات های عزاداری دوستان زیادی بین مداحان و مبلغان دارد، تاکید می کند که باید زبان ارتباط با این نسل را پیدا کرد و توضیح می دهد: بارها به مداحان و مبلغان گفته ام که شما می توانید با ملایمت و روشنگری توامان به این جوانان آگاهی بدهید و در آنها تغییر ایجاد کنید همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز آنها را پاک توصیف کرده و از معرفت بالقوه آنها سخن گفته است.