آرشیو پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۲۳
فرهنگ: فرهنگ عمومی
۱۰

از عکس با محمدجواد ظریف تا قیچی زدن به روبان کتاب بازها

مرسوم است که رویدادهای فرهنگی را علاوه بر مسوولان فرهنگی، مسوولان سیاسی کشورها هم افتتاح کنند. اما حضور مسوولی قاره ای در رویداد فرهنگی یک کشور در نوع خودش جالب توجه است بخصوص اگر آن مسوول را پیش از این بیشتر در عکس های دسته جمعی اش با مذاکره کننده های چهارکشور و همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به یاد آوریم. ماجرا از این قرار است که هفتادمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت به عنوان بزرگ ترین رویداد فرهنگی صنعت کتاب و نشر جهان با حضور مقام های سیاسی و در راس آنها فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کارش را آغاز کرده است.

آن طور که ایسنا به نقل از اسپوتنیک نوشته، در افتتاحیه رسمی نمایشگاه کتاب فرانکفورت، علاوه بر موگرینی، چیماماندا نگوزی آدیچی نویسنده اهل نیجریه و ماموکا باختادزا نخست وزیر گرجستان که امسال کشورش مهمان افتخاری نمایشگاه است از جمله چهره های حاضر بوده اند.

موگرینی که رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپاست در سخنانی کوتاه در افتتاحیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت، اتحادیه اروپا را ابرقدرتی فرهنگی نامید و گفته فرهنگ بخشی اساسی از سیاست خارجی شان است.

در نمایشگاه امسال فرانکفورت در مجموع 7500 غرفه از 110 کشور و منطقه به نمایش جدیدترین دستاوردهای خود در حوزه کتاب و نشر می پردازند. این نمایشگاه که از حیث تعداد ناشران و بازدیدکنندگان بزرگ ترین نمایشگاه کتاب دنیا محسوب می شود سالانه میزبان حدود 286 هزار بازدیدکننده و بالغ بر چهارهزار رویداد فرهنگی است.

هفتادمین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت از تاریخ 10 تا 14 اکتبر (18 تا 22 مهر) در حال برگزاری است.