آرشیو سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۰۱
سیاسی
۲

گزارش کمیته بررسی وضعیت زندان ها روی میز رئیس جمهوری

8 ماه پس از دستور رئیس جمهوری، شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی اعلام کرد گزارش کمیته بررسی وضعیت بازداشتگاه ها و زندان ها تهیه شده و به رئیس جمهوری ارسال شده است.

25 دی ماه سال گذشته پس از وقوع دست کم 3 خودکشی در زندان های کشور، رئیس جمهوری کمیته چهارنفره ای از اعضای دولت را مامور رسیدگی و پیگیری حوادث ناخوشایند در برخی از بازداشتگاه ها کرد.

این دستور خطاب به وزرای کشور، اطلاعات، دادگستری و معاون حقوقی رئیس جمهوری صادر شد و آنان ماموریت یافتند تا جزئیات امر را دقیقا رسیدگی و پیگیری کرده و گزارش بررسی های خود، از جمله قصور یا تقصیر احتمالی را به رئیس جمهوری گزارش کنند. مسئولیت این کمیته برعهده عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گذاشته شد و جلسات، نامه نگاری ها و پیگیری ها از طریق او صورت می گرفت. علت صدور این دستور، گزارش هایی بود که از وقوع دست کم 3 خودکشی در زندان های کشور منتشر شد. مدتی پس از اعتراضات دی ماه و بازداشت چندین نفر در شهرهای مختلف، سینا قنبری در اوین، وحید حیدری در اراک و سارو قهرمانی در سنندج دست به خودکشی زدند. یکی از خبرسازترین خودکشی ها، ماجرای مرگ دکتر کاووس سیدامامی بود که دو هفته پس از بازداشت، 19 بهمن 1396 در زندان دست به خودکشی زد. این خودکشی ها، موجی از اخبار و نگرانی ها را در کشور به دنبال داشت و به دنبال آن بود که رئیس جمهوری کمیته ای از دولت را مامور رسیدگی به وضعیت بازداشتگاه های کشور کرد.

اکنون باید منتظر ماند و دید که یافته های این گزارش چیست و باوجود استقلال قوا، چگونه می توان زمینه های اجرایی یافته های این گزارش و برطرف کردن ضعف های احتمالی را فراهم کرد.