آرشیو سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۰۱
فرهنگی
۸

پوری و ماجرای سلبریتی های نویسنده

ورود سلبریتی ها به عرصه ادبیات یکی از مباحثی ست که هرازچندی گلایه برخی اهالی کتاب را به دنبال دارد؛ اینکه چهره های مشهور سینمایی، فیل شان یاد هندوستان کند و دست به طبع آزمایی بزنند و با انتشار مجموعه شعر یا حتی داستان و ترجمه برشهرت خود بیفزایند. این در حالی ست که از سوی خود اهالی کتاب نظرات مختلفی در این رابطه شنیده می شود. احمد پوری، نویسنده و مترجم آثار ادبی از جمله افرادی ست که مخالفت چندانی با این مساله ندارد و می گوید: «به نظرم اینکه سلبریتی ای بخواهد در عرصه دیگری کار کند هیچ مشکلی ندارد. اگر یک هنرپیشه یا نقاش احساس کند در عرصه نوشتن دستی دارد و بخواهد وارد این عرصه بشود، نمی توان جلویش را گرفت و نگذاشت وارد این عرصه شود.»

همان طور که پوری هم تاکید دارد این مساله تنها مختص ایران نیست و در تمام جهان شاهد علاقه مندی برخی چهره های محبوب به فعالیت در حوزه ادبیات هستیم، با این حال می گوید: «نمی توان منکر این شد که راه برای ورود سلبریتی ها به ادبیات به خاطر اینکه شناخته شده هستند، بازتر است، اما این موضوع تقصیر آنها نیست، بلکه به خاطر سیستم نشر ماست.اغلب ناشران پیش خود می گویند اگر کتابی از این فرد دربیاورند ممکن است چندین بار تجدید چاپ شود و فروش زیادی داشته باشند.»

با این حال او تاکید دارد حتی اگر کتابی بواسطه محبوبیت فلان سلبریتی مورد توجه مردم قرار گرفته و چندین مرتبه هم تجدید چاپ شود بازهم ماندگار نخواهد بود و به مرور حذف می شود. به گفته پوری ماندگاری اثر را غربال زمان تعیین می کند نه طرفداران یک سلبریتی. از همین رو اگر سلبریتی ها تنها خواهان انتشار کتاب شعر یا داستان خود باشند مشکلی رخ نمی دهد و نباید از آن وحشت داشت.