آرشیو سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۲۷
اقتصادی
۴

نامه یک مرکز مطالعاتی به جهانگیری: مقابله با تحریم نفت نیازمند اراده جدی دستگاه دیپلماسی است

یک اندیشکده سیاستگذاری در نامه ای به اسحاق جهانگیری اعلام کرد: صادرات گاز برای مقابله با تحریم نفت نیازمند اراده جدی دستگاه دیپلماسی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر در نامه ای سرگشاده به ریاست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: صادرات گاز برای مقابله با تحریم نفت باید در دستور کار جدی دستگاه دیپلماسی کشور قرار گیرد.

در متن این نامه آمده است: متنوع نبودن درآمدهای ارزی کشور و وابستگی بیش از حد این درآمدها به صادرات نفت خام، موجب شده است تا اقتصاد کشور، اقتصادی ضربه پذیر در قبال تحریم های نفتی بوده و مقاومت لازم در برابر تهدیدهای بیرونی را نداشته باشد.

این موضوع باعث شده است همواره تحریم خرید نفت به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه ها در دست دشمنان کشور به منظور وارد آوردن فشار اقتصادی برکشور محسوب و توسط این دشمنان پیگیری شود.

تحریم مجدد خرید نفت ایران، لزوم تغییر در نگرش کلان به حوزه دیپلماسی انرژی و معماری صحیح تجارت انرژی کشور مبتنی بر وضعیت تحریمی را تاکید می نماید.

در این بین راهکار اساسی، تغییر ترکیب و تنوع دهی به سبد صادرات انرژی کشور با وزن دهی بیشتر به صادرات گاز طبیعی و فرآورده های نفتی است.

از منظر ساختار بازار، صادرات نفت خام به دلیل یکپارچه و جهانی بودن بازار این محصول، کاملا تحریم پذیر است.

در نقطه مقابل، صادرات گاز طبیعی به ویژه از طریق خط لوله و در قالب قراردادهای بلندمدت 20-30 ساله، به دلیل ساختار منطقه ای بازار گاز تحریم ناپذیر بوده و می تواند درآمدهای پایدار تضمین شده در اختیار کشور قرار دهد. تحریم ناپذیری صادرات گاز نه تنها در حوزه نظری، بلکه کاملا در عمل به اثبات رسیده است.