آرشیو سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۰۱
رسانه
۱۵
آن سوی رسانه

«دیلی تلگراف» پر تیراژ ترین روزنامه بریتانیا

«دیلی تلگراف» که به صورت خلاصه از آن با نام «تلگراف» هم یاد می کنند یکی از محبوب ترین روزنامه های بریتانیایی محسوب می شود که دفتر مرکزی آن در شهر لندن واقع شده است و گروه رسانه ای تلگراف مدیریت آن را برعهده دارد. این روزنامه که علاوه بر بریتانیا به صورت روزانه در دیگر نقاط جهان هم توزیع می شود 163 سال قبل در 29 ژوئن 1855 توسط «آرتور اسلی» راه اندازی شد. روزنامه تلگراف که سیاست های حزب محافظه کار بریتانیا را پیش می برد بارها به عنوان «یکی از بهترین روزنامه های جهان» معرفی شده است و با شعار «بود، هست، خواهد بود» فعالیت های خود را دنبال می کند.

در حالی این روزنامه با تیراژ روزانه 458 هزار نسخه به چاپ می رسد که در دهه 1980 میلادی تیراژ روزانه آن بیش از 1.4 میلیون نسخه بود. «ساندی تلگراف» که از آن به عنوان خواهر روزنامه «تلگراف» یاد می کنند نیز با تیراژ 340هزار نسخه به چاپ می رسد. در حال حاضر تلگراف را پرتیراژ ترین روزنامه بریتانیا و یکی از پرفروش ترین روزنامه های جهان می دانند و البته از آن به عنوان یکی از موثق ترین روزنامه های جهان برای برملا کردن برخی پرونده های سیاسی و اقتصادی نیز یاد می کنند. این روزنامه بارها اخباری را برای نخستین بار منتشر کرد که تبعات گسترده ای به دنبال داشت. به عنوان مثال، سال 2009 میلادی نخستین گزارش مربوط به رسوایی درآمدهای نجومی اعضای مجلس بریتانیا در «تلگراف» به چاپ رسید و این اتفاق سرانجام استعفای تعداد زیادی از بلندمرتبه ترین رجل سیاسی بریتانیا را به دنبال داشت. پرونده مذکور باعث شد «تلگراف» بهترین روزنامه بریتانیا در سال 2009 انتخاب شود.

از سوی دیگر تحقیقات مخفی این روزنامه در سال 2016 میلادی در مورد «سام آلاردیس» یکی از بازیکنان فوتبال بریتانیا نیز جنجال برانگیز شد هر چند منتقدانی بر سر این ماجرا جلوی آن صف آرایی کردند و بر این اعتقاد بودند این روزنامه به صورت غیرقانونی تحت تاثیر تبلیغ کنندگان و بخصوص شرکت رسانه ای HSBC دست به چنین اقدامی زده است.

گفتنی است در حال حاضر «کریس ایوانس» با گرایش حزب راست سردبیری کنونی روزنامه «تلگراف» را بر عهده دارد.