آرشیو سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۰۱
جهان
۲۲

خروج ماتیس از کاخ سفید در روزهای آینده قطعی شد

گروه جهان/ یکشنبه شب مشروح مصاحبه برنامه پربیننده «60 دقیقه» با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا از شبکه سی ان بی سی امریکا پخش شد و «لزلی استال»، مجری این برنامه توانست با طرح سؤال هایی درباره شایعه های مربوط به احتمال کناره گیری جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا از دولت، این اطمینان را به بینندگان بدهد که شایعه ها واقعیت دارد و نه تنها ماتیس بلکه افراد بیشتری در آینده نه چندان دور از کاخ سفید خداحافظی خواهند کرد.

به گزارش سایت روزنامه انگلیسی گاردین، ترامپ در پاسخ به این سؤال «استال» که آیا ماتیس قصد ترک کردن دولت را دارد، گفت: «می تواند این طور باشد. راستش را بخواهید، فکر می کنم او یک جورهایی دموکرات است. اما ژنرال ماتیس آدم خوبی است. ما خیلی خوب پیش رفتیم. او ممکن است برود. هر کسی می رود. هر کسی. مردم می روند. اینجا واشنگتن است.» رئیس جمهوری امریکا در عین حال که کابینه خود را یک «کابینه عالی» توصیف کرد، گفت برخی افراد در کاخ سفید هستند که او از وجودشان خرسند نیست زیرا قابل اعتماد نیستند. به عقیده تحلیلگران، این اظهارات می تواند زمینه سازی برای استعفاها یا اخراج های بیشتر از کاخ سفید باشد. بویژه اینکه ملانیا ترامپ نیز اخیرا در مصاحبه با ای بی سی از وجود افراد غیرقابل اعتماد در کاخ سفید خبر داده بود.

در این مصاحبه مجری از ترامپ درباره تغییرات آب و هوایی و طوفان مایکل که اخیرا در فلوریدا رخ داد و 19 قربانی داشت، سؤال کرد و گفت، آیا هنوز هم فکر می کند که تغییرات آب و هوایی یک فریب است؟ که ترامپ در پاسخ گفت: «فکر می کنم چیزهایی دارد اتفاق می افتد. چیزهایی دارد تغییر می کند اما این تغییرات دوباره به حالت اول برخواهد گشت. فکر نمی کنم که فریب است اما مطمئن نیستم [واقعا] ساخته دست بشر است یا نه.» او همچنین دانشمندان را متهم کرد که با «انگیزه های سیاسی» اظهاراتی نظیر «تعداد دفعات وقوع طوفان ها نسبت به گذشته افزایش یافته و شدت آنها هم بیشتر شده» را بیان می کنند.