آرشیو چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷، شماره ۳۲۷۰
جهان
۷

رئیس جمهوری یمن نخست وزیر دولت متبوعش را تغییر داد

فشار ریاض و ابوظبی بر هادی

عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، در بیانیه ای از برکناری احمد بن دغر، نخست وزیر این کشور، به دلیل ناتوانی در حل بحران اقتصادی در این کشور جنگ زده خبر داد. در گزارش رویترز آمده است: معین عبدالمالک سعید، به عنوان نخست وزیر منصوب شده و تحقیق درباره قصور و اهمال کابینه احمد بن دغر ادامه می یابد.

بر اساس این گزارش، یمن که از سال 2015 درگیر جنگ است، یکی از فقیرترین کشورهای عربی محسوب می شود که در نتیجه جنگ، سه چهارم جمعیت 22میلیونی آن نیازمند کمک هستند و هشت میلیون و 400 هزار نفر نیز در معرض قحطی قرار دارند. بخشی از شمال یمن و صنعا، پایتخت این کشور، در تصرف نیروهای حوثی است. این در حالی است که نیروهای دولتی حمایت شده از سوی عربستان و امارات، همراه با جدایی طلبان یمنی جنوب این کشور را در کنترل دارند.

در بیانیه رئیس جمهوری یمن آمده است: احمد بن دغر به دلیل اهمال و قصور در مسائل اقتصادی و ارائه خدمات اداری از کار برکنار شد. معین عبدالمالک سعید پیش تر وزیر خدمات عمومی کابینه دولت احمد بن داغر بود. رویترز می گوید احمد بن دغر در ماه های اخیر با جدایی طلبان یمنی حمایت شده از سوی امارات متحده عربی دچار اختلاف شدیدی شده بود؛ از همین رو، برخی منابع ویژه در گفت وگو با شبکه خبری الجزیره، علت این برکناری را فشارهای عربستان و امارات روی هادی دانستند. این منابع تاکید کردند: تعدادی از مسئولان و رهبران سیاسی یمن در دو روز گذشته وارد ریاض شده و پیش بینی می شود به زودی کابینه جدید معرفی شود.

گزارش ها حاکی است که ریال، واحد پول یمن، از زمان آغاز جنگ در این کشور نیمی از ارزش خود را از دست داده است. تلاش دولت یمن برای مقابله با سقوط ارزش پول ملی تاکنون نتیجه ای دربر نداشته است. مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل در امور یمن، پیش تر گفته بود سازمان ملل دنبال یک برنامه اضطراری برای کمک به اقتصاد یمن است. به گفته سازمان ملل متحد، در جنگ یمن بیش از 10 هزار نفر کشته و بیش از دو میلیون نفر آواره شده اند.