آرشیو پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۳۵
صفحه آخر
۱۲

عادل عبدالمهدی: با اشغالگری مخالفم چه اشغال عراق باشد چه فلسطین

نخست وزیر منتخب عراق اعلام کرد که با اشغال هر کشوری، چه عراق باشد و چه فلسطین، مخالف است و علاوه بر آن، با تحریم های غیرقانونی علیه کشورها، همراهی نمی کند.

«عادل عبدالمهدی» که به تازگی مامورتشکیل کابینه عراق شده است، رویکرد پنجساله (2018 - 2022) دولت آتی خود را منتشر و محورهای اصلی برنامه این دولت و وزارتخانه های متبوع را مشخص کرده است. این نخستین بار است که یک نخست وزیر منتخب در عراق، طرحی جامع برای اداره کشور اعلام و منتشر می کند.

در این برنامه، که نسخه ای از آن در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفته، آمده است: عراق هرگز در صف هیچ محوری برای اعمال مجازات یا تحریم علیه کشور دیگر خارج از چارچوب های قوانین بین المللی قرار نمی گیرد. عبدالمهدی با اشغال کشورش توسط آمریکا در 2003 مخالفت کرده و گفته است که دولت جدید عراق با هرگونه اشغالگری، خواه این اشغال، اشغال عراق باشد، یا سرزمین مردم فلسطین و یا هر کشور دیگر، مخالف است. عبدالمهدی همچنین، تلویحا تعرض به کنسولگری ایران در بصره را محکوم کرده و افزوده است که عراق با هرگونه تعرض به سفارتخانه ها و نمایندگی های خارجی موجود در اراضی اش مخالف است و آن را تعرض به حاکمیت خود می داند.