آرشیو شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷، شماره ۵۲۳۶
رسانه: بین الملل
۸

سفر خانواده خاشقجی به آمریکا

منابع خبری می گویند به دنبال اصرار و پافشاری آمریکا، صلاح خاشقجی فرزند ارشد جمال و خانواده اش به آمریکا سفر کرده اند. چند روز پیش خبرهایی مبنی بر در حصر قرار داشتن خانواده خاشقجی منتشر شده بود. روز گذشته روسیا الیوم به نقل از منابع نزدیک به خانواده خاشقجی اعلام کرد صلاح خاشقجی، پسر بزرگ جمال خاشقجی، روزنامه نگار کشته شده سعودی روز پنجشنبه به همراه خانواده اش عربستان را ترک کرده است . شبکه سی ان ان نیز با تایید این خبر گفت صلاح خاشقجی علاوه بر تابعیت سعودی، تابعیت آمریکایی نیز دارد اما پیشتر نمی توانست عربستان را ترک کند، چراکه مسوولان عربستانی محدودیت هایی را بر وی اعمال کرده بودند.

پرونده جمال خاشقجی همچنان در صدر خبرهای روز خبرگزاری ها قرار دارد. بعد از آن که مقامات ترکیه اجازه بازرسی از چاه داخل کنسولگری را یافتند گفته می شود بازرسان ترک در حال تحقیق درباره این فرضیه هستند که ممکن است قاتلان روزنامه نگار سعودی جسد وی را با اسید و مواد شیمیایی ذوب کرده و بخشی از جسد را در چاه محل اقامت سرکنسول سعودی انداخته باشند. سرویس های امنیتی ترکیه 9 روز پیش ساختمان کنسولگری و مقر اقامت سرکنسول عربستان را بازرسی کردند، ولی در آن زمان طرف سعودی اجازه نداد بازرسان چاه را نیز تفتیش کنند.

همزمان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در یک اظهارنظر جدید گفته است مسوولان عربستانی باید مکان جسد جمال خاشقجی را اعلام کنند. طی دو روز گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به صورت تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان گفت وگوی تلفنی داشته اند. روسیه می گوید دلیلی وجود ندارد که در مورد دعاوی عربستان تردید کنیم. اما مرکل گفته است در چنین شرایطی دلیل ندارد که آلمان به عربستان سلاح بفروشد. برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز خواستار تحریم های تسلیحاتی علیه عربستان هستند .