آرشیو شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷، شماره ۵۲۳۶
فرهنگ
۹
گزارش کپسولی

بازگشت پینوکیو

احتمالا روباه مکار و گربه نره و حماقت های پینوکیو را یادتان هست؟ ولو می شدیم جلوی تلویزیون و از کارهای ابلهانه این عروسک چوبی حرص می خوردیم که کل یوم فریب آن دو موجود بدترکیب را می خورد. حالا گروه فرهنگی فارس به نقل از ورایتی، خبر داد که یک کارگردان اسپانیایی قصد دارد فیلم سینمایی جناب پینوکیو را جلوی دوربین ببرد. استاد یرمو دل ترور که به خاطر فیلم «کل آب» سال گذشته موفق به دریافت جایزه اسکار شد قرار است این فیلم سینمایی را به سفارش شبکه نت فلیکس تولید کند و دوباره حرص ما را در بیاورد.

این که حال و هوای این فیلم چگونه است هم اولین سوالی است که می تواند به ذهن من و شما و خیلی های دیگر بیاید. دل تورو گفته است انیمیشن کلاسیک «پینوکیو» -عروسک چوبی که دوست دارد آدم واقعی شود- قالب اصلی نسخه سینمایی این پروژه را تشکیل می دهد. جالب آن که جناب کارگردان علاوه بر کارگردانی، تهیه کنندگی و نویسندگی این فیلم را هم برعهده خواهد داشت. داستان فیلم به دهه 30 میلادی بازمی گردد و زمان ظهور فاشیسم ایتالیا و سیطره بنیتو موسیلینی بر این کشور.

از کی شروع می شود؟

ساخت «پینوکیو» از پاییز آغاز می شود. دل تورو قبلا «ستون فقرات شیطان» و «مارپیچ پن» را علیه حکومت توتالیتر (تمامیت طلب) خلق کرده البته داستان ها را در مورد اسپانیای دوران فرانکو ساخته است. دل تورو در مورد ساخت این فیلم گفته است: شکل هنر، زندگی من را تحت تاثیر قرار نداده است و کارم بیشتر تحت تاثیر یک انیمیشن و یک شخصیت در تاریخ، ارتباط عمیق فردی ایجاد کرده و آن هم «پینوکیو» بوده است. در داستان ما، پینوکیو یک روح معصوم و بیگناه است، با پدری کم حواس که در دنیایی که نمی تواند آن را درک کند، گم شده است.

دل تورو در ادامه افزود: پینوکیو در سفری فوق العاده به درکی عمیق از پدر و دنیای واقعی، می رسد. خواستم این فیلم سینمایی را بر اساس هرآنچه به خاطر می آورم بسازم.

دل تورو پیشتر در پروژه سریال تلویزیونی «شکارچیان هیولا» که برنده جایزه «امی» شد با «نت فلیکس» همکاری داشته است. سری بعدی همین سریال با عنوان «3 پایین» قرار است در ماه دسامبر 2019 و پس از «جادوگران» پخش شود. او همچنین یک سریال با عنوان «گیرمو دل تورو 10 اثر بعد نیمه شبی تقدیم می کند» برای نت فلیکس خلق کرده که بزودی پخش می شود.