آرشیو شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷، شماره ۵۲۳۶
زندگی: سلامت
۱۴
خبر سلامت

ماهی های چرب از مهم ترین منابع اسیدهای چرب امگا3 به شمار می روند

فواید اسیدهای چرب امگا3

صدف دژآلود
منبع: medicaldaily

آیا می دانید اسیدهای چرب امگا3 چقدر برای سلامت مفیدند؟ مطالعات نشان داده است اسیدهای چرب امگا3 از خواص ضدالتهابی برخوردارند و التهاب هم دقیقا همان عاملی است که در بروز بیماری های مزمنی همچون مشکلات قلبی و آرتروز نقش دارد. امگا3 از خطر بیماری های قلبی و عروقی نیز می کاهد و مرگ ناگهانی ناشی از حملات قلبی را کاهش می دهد. اسیدهای چرب امگا3 حتی برای قلب افراد سالم هم مفید است.

علاوه بر اینها مطالعات حاکی است امگا3 سطح گلیسیرید خون را پایین می آورد و همچنین از خطر ایجاد تپش های غیرطبیعی قلب که موجب مرگ ناگهانی می شوند، می کاهد. برخی از بهترین منابع غذایی سرشار از امگا3 عبارت است از ماهی های چرب مثل سالمون، شاه ماهی، قزل آلای دریاچه ای و ساردین. از این رو انجمن قلب آمریکا مصرف دو وعده ماهی در هفته را توصیه می کند. ازجمله منابع گیاهی امگا3 نیز می توان به دانه چیا، گردو، تخم کتان و کلم بروکسل اشاره کرد.

البته بیشتر پژوهش هایی که در زمینه فواید اسیدهای چرب امگا 3 انجام گرفته اند، نتایج شان براساس بررسی جانوران آزمایشگاهی است. برای مثال اخیرا پژوهشگران دانشگاه نبراسکا دریافتند امگا3 می تواند رشد و گسترش سلول های سرطان سینه را در موش ها به تعویق بیندازد، اما هنوز معلوم نیست روی انسان ها نیز دقیقا همین اثر را داشته باشد. همچنین مشاهده شده نرخ افسردگی در کشورهایی که مردم آنها بیشتر ماهی و سبزیجات می خورند کمتر است.

توصیه می شود اسیدهای چرب امگا3 را بیشتر از منابع غذایی دریافت کنید تا قرص های مکمل. ضمنا به خاطر فواید امگا3 هرگز به مصرف خودسرانه مکمل های روغن ماهی اقدام نکنید.

کودکان و زنان باردار نیز باید از مصرف ماهی هایی همچون کوسه و اره ماهی که جیوه بالایی دارند اجتناب کنند.