آرشیو چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۳۹
اقتصادی
۴

مرکز آمار: نهاده های ساختمانی در یک سال اخیر 50 درصد گران شد

براساس آمار های مرکز آمار قیمت نهاده های ساختمان های مسکونی طی یک سال اخیر بیش از 49 درصد افزایش یافته است.

گروه اقتصادی- ماجرای گرانی مسکن در دولت تدبیر و امید تمامی ندارد، هرچند روز یک بار آمارهایی از سوی نهادهای رسمی منتشر می شود که هر یک به نوعی نشان دهنده افزایش چشمگیر قیمت ها در این بخش است. به عنوان نمونه چند روز پیش بانک مرکزی آماری منتشر کرد که بر اساس قیمت واحدهای مسکونی در تهران (طی یک سال منتهی به مهر ماه) بیش از 83 درصد افزایش یافته است! حالا مرکز آمار هم آمار دیگری منتشر کرده که باز هم حاکی از افزایش قیمت در این بخش می باشد، چنانچه در گزارش جدید این مرکز آمده، «قیمت نهاده های ساختمان های مسکونی در شهر تهران» در تابستان 97 نسبت به تابستان 96، 49/1درصد افزایش یافته است.

البته با توجه به اینکه قیمت ها در مهر ماه هم افزایش یافته، احتمال دارد در گزارش های بعدی مرکز آمار این رقم افزایش های بیشتری را نشان بدهد.

فارغ از افزایش قیمتی که بخش مسکن نسبت به سال گذشته داشته، این بخش نسبت به فصل گذشته در سال جاری هم بیش از 25درصد گران تر شده که در نوع رقم بالایی محسوب می شود. در این میان برخی گروه ها مانند «تاسیسات برقی»، «تاسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی» و «یراق آلات درب و پنجره» بیش از 70 درصد و گروه هایی مانند «چوب»، «ایزوگام و قیرگونی آسفالت» و «آهن آلات میلگرد پروفیل درب و پنجره و نرده» نیز بیش از 90 درصد افزایش قیمت داشته اند.

البته گروه «سیمان بتن شن و ماسه» هم با ثبت رقم افزایش 16 درصدی نسبت به سال گذشته کمترین افزایش قیمت را داشته است. همانطور که اشاره شد در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال قبل، قیمت نهاده های ساختمانی حدود 49 درصد افزایش یافته است، گزارش قبلی بانک مرکزی از بازار مسکن در تهران (در شهریورماه) هم نشان می دهد قیمت مسکن در یک سال منتهی به شهریور 74درصد افزایش داشته است.

به عبارت دیگر، افزایش قیمت مسکن صرفا به دلیل افزایش قیمت نهاده های تولید نبوده و حدود 25 درصد از این افزایش قیمتی که در حوزه مسکن رخ داده جنبه روانی (و یا هر موضوع دیگری به جز افزایش قیمت در نهاده ها) داشته است.