آرشیو چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۳۹
شهرستان ها
۷

ازبکستان از طریق راه آهن به چابهار متصل می شود

نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در افغانستان گفت: با اتصال راه آهن حیرتان- مزارشریف- هرات به ایران، ازبکستان از ظرفیت های چابهار در ترانزیت کالاهای مورد نیازش استفاده خواهد کرد.

عصمت الله ایرگاشیف، در راس هیئتی سیاسی- اقتصادی شامل بهادر عبدالله یف سفیر ازبکستان در تهران، فضل الدین سعدالله یف قائم مقام راه آهن ازبکستان و اسلم آلیراف معاون مدیرکل خاومیانه وزارت خارجه ازبکستان به چابهار سفر کردند و از ظرفیت این بندر برای استفاده ازبکستان بازدید کردند.

وی اظهار داشت: هدف ما از سفر به چابهار، مشاهده عینی ظرفیت های این بندر اقیانوسی برای استفاده ازبکستان از آن هاست.

وی بابیان اینکه با اتصال راه آهن حیرتان- مزارشریف- هرات به ایران، ازبکستان برای استفاده از ظرفیت های چابهار در ترانزیت کالاهای مورد نیازش استفاده خواهد کرد؛ افزود: هم اکنون پروژه راه آهن خواف ایران به هرات افغانستان از سوی ایران و افغانستان در حال تکمیل است و پروژه راه آهن حیرتان ازبکستان به مزارشریف افغانستان نیز از سوی ازبکستان اجرا و به بهره برداری رسیده که در صورت اتصال خط آهن مزارشریف به هرات و سپس اتصال به ایران، ازبکستان قادر خواهد بود از ظرفیت های بندر چابهار برای صادرات و وارداتش استفاده کند.

وی تصریح کرد: ایران و افغانستان هردو تلاش های بسیاری برای حفظ صلح و ثبات در افغانستان انجام دادند و بندر چابهار می تواند ادامه دهنده منافع مشترک دو کشور باشد.

وی با بیان اینکه میزان مبادلات تجاری ازبکستان و هندوستان قراراست به دو میلیارد دلار در سال برسد، گفت: چابهار می تواند مسیری خوب برای افزایش این مبادلات باشد.