آرشیو چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۳۹
شهرستان ها
۷

اجرای «تئاتر» برای راهیان اربعین

تبریز- خبرنگار کیهان: 3 گروه هنری تئاتر آذربایجان شرقی، در مرزهای ایران و عراق به اجرای نمایش پرداختند.

سرپرست گروه های فوق به خبرنگاران گفت: همایش تا 8 آبان جاری ادامه داشت و گروههای نمایشی در تعزیه، نقالی، پرده خوانی، مقتل خوانی و نمایش های موکبی و خیابانی به اجرای نمایش پرداختند. میثم حبیبی تصریح کرد: 14 نفر از آذربایجان شرقی در قالب 3 گروه به سومین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین «روایت راهیان» اعزام شدند.

نماینده حوزه هنری آذربایجان شرقی اظهار داشت: گروه تئاتر شب در پایانه مرزی مهران و نقالی و پرده خوانی مرشد علی مداحی در مسیرنجف اشرف و کربلای معلی مستقر شدند. وی افزود: تعزیه شبیه خوانان هیئت عزاداران موسی بن جعفر(ع) نیز در مسیر پیاده روی اربعین، اجرا شد.

این گزارش حاکیست همایش مزبور در موضوع روایات و داستان های تاریخی و معاصر درخصوص پیاده روی اربعین، وقایع تاریخی مربوط به محرم الحرام 61 هجری، شخصیت امام حسین(ع) و یاران با وفایش، قیام عاشورا و مدافعان حرم، فرهنگ عاشورا و انقلاب اسلامی در قالب های اجرایی موکبی (مسجدی)، خیابانی، تعزیه، نقالی، پرده خوانی و مقتل خوانی بود که در دو بخش ایران و عراق برگزار شد. اجرا در بخش ایران به زبان های فارسی و عربی و در بخش عراق به زبان های فارسی، ترکی، عربی، انگلیسی و اردو بود و گروه های تئاتر مناطق مختلف کشو ر در آن حضور داشتند.

گروههای آذربایجان شرقی، در ترمینال مرزی مهران، تعزیه خوانی با موضوع اسرای کربلا، مصیبت نامه شام و خطبه حضرت زینب(س) و در مسیرنجف اشرف و کربلای معلی نقالی و پرده خوانی راس الشهدا (راس الحسین و راس العباس(ع))، چهلم امام همام،خطبه حضرت زینب(س) و امام زین العابدین اجرا می کردند و در مسیر پیاده روی اربعین نیز شبیه خوانان درخصوص امان نامه، توبه حر، مراوده بین شمربن ذی الجوشن و عمربن سعد به صورت تعزیه داشتند.