آرشیو پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۴۰
اقتصادی
۴

کوتاه اقتصادی

* به گزارش روابط عمومی مخابرات منطقه تهران، به دلیل انجام عملیات کابل برگردان 10 پیش شماره شهر تهران از امروز به مدت سه روز دچار اختلال می شود. با اجرای عملیات مذکور ارتباط تلفنی مشترکین در مرکز مخابرات ابوذر با پیش شماره های 6610، 6615، 6619، 6628، 6639، 6660 الی 6669، 6581، 6583، 6586 در محدود 17 شهریور، مدائن، عزیزی، بلوار طاوس به مدت سه روز با اختلال همراه است.

* به گزارش بلومبرگ، تنها یک ماه پیش، اجاره یک نفتکش غول پیکر برای حمل شاخص نفتی خاورمیانه از مسیر خلیج فارس به چین حدود 18 هزار دلار در روز هزینه داشت. اما این رقم در این هفته تقریبا سه برابر شده و به 51 هزار دلار در روز رسیده که بالاترین قیمت، حداقل از اوایل سال 2017 است. این افزایش قیمت در حالی رخ داده است که با توجه به تقاضای خوب از سوی چین و افزایش تولید اوپک و هم پیمانانش در آستانه کم شدن عرضه نفت ایران، کشتی هایی که توانایی حمل دو میلیون بشکه در سراسر اقیانوس ها را دارند به شدت از این وضعیت بهره مند می شوند.

* به گزارش رویترز، با نزدیک شدن نرخ ارز چین به نرخ مقاومت فنی آن، بانک های دولتی بزرگ چینی در حال سوآپ یوآن با دلار به صورت پیش خرید دیده شده اند، هرچند هیچ شواهدی از فروش دلار در بازارهای نقدی دیده نشده است. تاجران می گویند این اقدام بیشتر از طریق قراردادهای سوآپ یکساله دلار/یوآن انجام شده است. امتیاز سوآپ در این قراردادها 135- در نظر گرفته شده است که کمترین میزان از ششم سپتامبر تاکنون است. امتیاز سوآپ قبلی در این قراردادها 109- بود. عدد منفی در این قراردادها به معنی این است که انتظار می رود ارزش پیش بینی شده یوآن در برابر دلار، در بازه یک ساله قرارداد، رشد داشته باشد. یکی از تاجران گفت: بانک های بزرگ چین امتیازهای سوآپ را پایین می آورند و این بقیه بانک ها را مجبور کرده است که از این روال پیروی کنند.