آرشیو چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۲۱۶
جامعه
۱۳
سوژه

تغییر شکل مجسمه پردیس شریعتی دانشگاه فرهنگیان ساری خبر ساز شد

حذف کراوات شریعتی

روز گذشته چند عکس از مجسمه دکتر شریعتی در پردیس شریعتی دانشگاه فرهنگیان شهر ساری دست به دست در شبکه های اجتماعی چرخید. عکس اول تصویر مجسمه علی شریعتی بود که در محوطه این پردیس نصب شده بود، عکس دوم مردی را در حال کار بر روی مجسمه نصب شده نشان می داد و عکس سوم حاصل کار را نشان می داد. همین حاصل کار بود که باعث حیرت کاربران فضای مجازی شد؛ کراوات مجسمه حذف و جایش را یقه ای با دکمه های بسته گرفته بود. برخی ها به طعنه نوشتند: دکتر شریعتی هم ارشاد شد!

به نظر می رسد مسوولان دانشگاه فرهنگیان ساری انتظار چنین بازخورد وسیعی را نداشته اند و البته حاضر به اظهارنظر رسمی و دلیل اتخاذ این تصمیم هم نیستند. یکی از مدیران خارج از پردیس شریعتی هم می گوید که خودش از طریق خبرها از موضوع مطلع شده است. اعتراضی که با انتشار این عکس ها همراه شد، اعتراض به سانسور چهره ای است که کتاب ها و افکارش در میان نسل های مختلف جوانان از گذشته تا حالا شهرت دارد و تصویری که از او به جا مانده است، مردی است با کت و شلوار و کراوات. تصویری که اگر قرار بود تبدیل به مجسمه یادبود شود باید دست نخورده باقی می ماند.

سال 1390 هم در ساری موضوع حذف مجسمه خبرساز شد. در آن سال موضوع جمع آوری مجسمه های اسب میدان امام خمینی ساری به علت «سنخیت نداشتن با نام این میدان» در رسانه ها منتشر شد. در همان زمان رییس شورای شهر وقت شهر با اشاره به اینکه بر اساس دستور دادستان، وجود مجسمه های اسب در میدان امام خمینی چیزی جز اهانت به نام امام خمینی نیست، گفت: بر این اساس جمع آوری این مجسمه ها به شهرداری ابلاغ شد. حالا باید دید چه توضیحی در مورد سانسور مجسمه دکتر شریعتی ارایه می شود.