آرشیو دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷، شماره ۵۲۴۳
فرهنگ: سینمای جهان
۱۲

توقف یا توقیف؟

«شکارچی قاتل» پشت مرز روسیه

روس ها اجازه نمایش عمومی به «شکارچی قاتل» را ندادند. وزارت فرهنگ روسیه عدم اکران عمومی اکشن دلهره آور ژرارد باتلر را، ارائه یک نسخه بی کیفیت به این اداره برای صدور مجوز نمایش فیلم اعلام کرد. اما سازندگان فیلم، می گویند عدم نمایش عمومی فیلم دلیل دیگری دارد و به سوژه آن مربوط می شود.

در داستان فیلم، باتلر یک مامور امنیتی است که در یک زیر دریایی به کمک رئیس جمهور روسیه می آید، تا با یک کودتاچی دولتی مقابله کند و نگذارد جنگ جهانی سوم درگیرد. ظاهرا این جور داستان ها، چندان به مذاق روس ها خوش نمی آید.

هنوز معلوم نیست باید از توقیف شکارچی قاتل در روسیه حرف زد، یا عدم نمایش آن برای مدتی محدود. سازندگان فیلم برای این که بهانه به دست طرف مقابل ندهند، یک نسخه بسیار باکیفیت آن را برای اداره فرهنگ فرستاده اند و منتظر جواب آنها هستند.

سازندگان فیلم از این گله می کنند که درست یک روز قبل از اکران عمومی فیلم در سینماهای روسیه، خبر توقف نمایش آن اعلام شده است. رسانه های غربی می نویسند روس ها معمولا مانع از اکران عمومی فیلم هایی می شوند که داستان آنها به نوعی مربوط به روسیه می شود. بهار گذشته هم اداره فرهنگ روسیه، مانع از اکران عمومی «مرگ استالین» آرماندو لانوچی شد. داستان این درام تاریخی هم درباره گذشته کشور شوروی بود. جالب این که اکران عمومی شکارچی قاتل در آمریکا، با موفقیت مالی و انتقادی همراه نبوده است. فیلم در هفته اول نمایش خود در این محل، حدود هفت میلیون دلار فروش کرد و لقب یک کار کم فروش را گرفت. /اسکرین