آرشیو دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷، شماره ۵۲۴۳
زندگی
۱۳
یادداشت

پارازیت ها خطرناک نیستند

دکتر محمداسماعیل اکبری (رئیس مرکز تحقیقات سرطان کشور)

درباره اثرات منفی تجهیزات رادیویی بر انسان نظرات مختلفی وجود دارد، اما بیشتر صاحب نظران علوم مخابراتی و پزشکی آنها را خطرناک نمی دانند. در واقع تاکنون ثابت نشده که موج های الکترومغناطیسی سرطان زا هستند. امواج رادیویی شاید تا حدی باعث سردرد یا خستگی ذهن شوند، اما سرطان زا نیستند.

براساس مطالعاتی که از تاثیر پارازیت روی حیوانات انجام شده است، می توان نتیجه گرفت امواجی که با غلظت زیاد از سوی ماهواره ها فرستاده می شود در منازل به مقدار کمی دریافت می شود و این میزان اثر سرطان زایی ندارد. تنها در صورتی این امواج می تواند سرطان زا باشد که از شاخص تعیین شده از سوی وزارت بهداشت و درمان و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر باشد که تاکنون در هیچ نقطه ای از کشور موجی بالاتر از شاخص را تجربه نکرده ایم.

هیچ مقاله علمی در جهان وجود ندارد که اثبات کند پارازیت ها در بروز سرطان نقش دارند. البته مشخص است اگر ما در معرض زیاد امواج قرار بگیریم، خطرناک بوده و ممکن است تغییراتی را در سلول ها ایجاد کند. اما ما تولیدکننده موج نیستیم و حتی در صدا و سیما هم تولید موج انجام نمی شود، در واقع ما دریافت کننده موج هستیم و این امر خطرناک نیست، بلکه در صورتی که خود ما تولیدکننده موج باشیم، می تواند خطرآفرین باشد.

مردم به صورت غیرارادی روزانه در برابر امواج رادیویی قرار می گیرند، اما امواجی که به نام پارازیت برای خنثی سازی پرتو های ماهواره ای استفاده می شود، چون در حد استاندارد است مشکل آفرین نیست. بحث روانی مربوط به تشعشعات یا امواج رادیویی در همه جوامع و حتی کشورهای پیشرفته اروپایی وجود دارد. اگر شخصی بیمار می شود و دلیل آن را امواج رادیویی می داند، این امر کاملا اشتباه است. بررسی های علمی و پزشکی در وزارت بهداشت و درمان به صورت صددرصد امواج رادیویی را غیر مضر می دانند.

بیمارانی که تصور می کنند به خاطر امواج رادیویی دچار بیماری شده اند، اشتباه می کنند، بیماری آنها بیشتر به خاطر تلقین و فشار روانی است که به خود تحمیل می کنند. بحث روانی امواج مخابراتی در حدی روی جامعه تاثیر گذاشته که باعث فشارهای روانی و در نتیجه آن بروز بیماری های مختلف مرتبط با روان و اعصاب است.