آرشیو دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷، شماره ۵۲۴۳
جامعه
۱۸

محرومیت بیش از 3 میلیون خانوار از بیمه بازنشستگی

براساس آخرین گزارش مرکز پژوهش های مجلس، حدود سه میلیون و 370 هزار خانوار روستایی و عشایری در سطح کشور از هرگونه بیمه بازنشستگی و از کار افتادگی محروم اند.

به گزارش فارس، در گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی که به منظور مقابله با آثار اجتماعی تحریم ها نوشته شده، فرازی به بیمه اجتماعی روستاییان، عشایر و کشاورزان اختصاص یافته که حاوی نکات مهم و جالب توجهی است. برای مثال در مورد وضعیت اقتصادی این قشر با اشاره به آسیب پذیری بیشتر روستائیان نسبت به شهرنشینان از تکانه های اقتصادی و بویژه تحریم آمده است: «درآمد روستائیان 55 درصد ساکنین شهرهاست و برخی استان ها یک سوم میانگین ملی درآمد دارند. از این رو، پوشش بیمه های اجتماعی برای این قشر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.»

همچنین در این گزارش و در ادامه به آمار خانوارهای روستایی و عشایر اشاره شده: «حدود سه میلیون و 370 هزار خانوار روستایی و عشایری در سطح کشور از هرگونه بیمه بازنشستگی و از کار افتادگی محروم اند. »

کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود به محاسبه رقم مورد نیاز برای پوشش همگانی روستاییان و عشایر پرداخته و چنین نتیجه گرفته اند: «اگر حق بیمه سهم دولت برای این تعداد خانوار به میزان 480 هزار تومان تامین شود، امکان پوشش برای کل این افراد فراهم خواهد شد.»

بر این اساس در گزارش مزبور رقم مورد نیاز برای انجام این کار مهم 1660میلیارد تومان برآورد شده است. طبق آنچه در اتاق فکر مجلس طراحی شده است، تخصیص 1660 میلیارد تومان در سال جاری برای گسترش نفوذ بیمه اجتماعی بازده بسیار بالایی در ایمنی اجتماعی خواهد داشت. به این ترتیب به نظر می رسد بحث بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به عنوان یکی از گلوگاه های گسترش خدمات رفاهی در کشور، مورد توجه مراکز علمی و پژوهشی کشور قرار گرفته است.