آرشیو دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۲۱
ایران زمین
۲۰
گزارش خبری

خرید تجهیزات برای پیش بینی گرد و غبار خوزستان اعتبار گرفت

امسال بودجه ای معادل 100 میلیارد ریال از محل اعتبارات کارگروه ملی گرد و غبار، برای خرید تجهیزات سنجش و پیش بینی گرد و غبار خوزستان اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، «علی عابدینی»، معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی درحاشیه همایش و هفتمین کارگاه آموزشی بین المللی مدل سازی و پیش بینی گرد و غبار در اهواز، بیان کرد: این میزان اعتبار در راستای خرید و تجهیز دستگاه های پیش بینی هواشناسی و خرید چند دستگاه سنجش گرد و غبار و هشدار اختصاص یافته است. تجهیز ایستگاه ها و به روز رسانی رادار هواشناسی نیز از دیگر اولویت های امسال برای کشور و خوزستان است.

عابدینی با اشاره به اینکه تعداد رادارهای هواشناسی در کشور کم است و بویژه در نیمه شرقی از جمله در سیستان و بلوچستان با محدودیت روبه رو هستیم، ادامه داد: نخستین رادار هواشناسی کشور در اهواز دهه 80 راه اندازی شد و عمر مفید آن رو به پایان است و باید به روز رسانی شود.

«محمد سبزه زاری»، مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز در این همایش با بیان اینکه میانگین سالانه روزهای خاکی در اهواز 61 روز است، گفت: از سال 72 تا 96 هر ساله 1.5 روز به تعداد روزهای گرد و خاک اهواز افزوده شده است.

وی با بیان اینکه کانون های مختلف گرد و خاک در خوزستان وجود دارد، تصریح کرد: کانون های جنوب شرق، جنوب و غرب اهواز و قسمت های بین هندیجان و ماهشهر کانون های فعال گرد و خاک هستند که طی چند سال گذشته اهواز، شهرهای شمالی خوزستان و حتی استان های ایلام و کرمانشاه را هم تحت تاثیر قرار داده اند.

درهمین حال، «علی عابدینی»، معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی هم با بیان اینکه سال آبی خوبی برای کشور پیش بینی می شود، گفت: سال آبی (اول مهر 97 تا اول مهر 98)خوبی با توجه به پیش بینی صورت گرفته، در مجموع در انتظار کشور و خوزستان است.

وی با بیان اینکه خوزستان به عنوان مرکز ملی برای گرد و غبار کشور انتخاب شده و مرکز ملی گرد و غبار در اهواز از سال 95 شروع به کار کرد، افزود: قرار است این مرکز به یک مرکز بین المللی تبدیل شود و این موضوع از طریق مکاتبه با مرکز بین المللی گرد وغبار «بارسلونا» در حال پیگیری است.