آرشیو سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۴۸
اقتصادی
۴

بر اساس گزارش مرکز آمار در یکسال اخیر

اقلام سفره مردم 47/5 درصد گران شده است

براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه ای مهر ماه برای خوراکی ها و آشامیدنی ها به 47/5درصد رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، براساس آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، نرخ تورم نقطه ای خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در پایان مهر با 11/4درصد رشد نسبت به ماه قبل از آن به 47/5 درصد رسید. این رقم در شهریورماه 36/1درصد محاسبه شده بود.براین اساس، نرخ تورم نقطه ای خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات (که برای افزایش قیمت ها طی یکسال می باشد) برای دهک اول جامعه از 32/8 درصد در شهریورماه به 46/2درصد در مهر افزایش یافته است. این رقم برای دهک دوم جامعه نیز در مهر به 47/3درصد رسیده که نسبت به ماه قبل از آن 12/6درصد افزایش نشان می دهد.

دهک سوم شاهد بالاترین تورم خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در مهرماه بوده به نحوی که تورم نقطه ای از 35/4 درصد در شهریور برای این دهک، به 47/8درصد در ماه هفتم سال رسیده است.

درحالی که نرخ تورم نقطه ای خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات برای دهک چهارم در شهریورماه 35/7 درصد بود، این رقم در مهرماه به 47/7 درصد افزایش یافت. همچنین این رقم برای دهک پنجم در هفتمین ماه سال 47/5درصد بوده که نسبت به ماه قبل از آن 11/4درصد رشد نشان می دهد.اما تورم نقطه ای خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات برای دهک ششم از 35/9درصد در شهریورماه به 47/3درصد در مهرماه رسیده است.

این رقم در هفتمین ماه سال برای دهک هفتم نیز 47/3درصد محاسبه شده است که رشدی 11/4درصدی نسبت به شهریورماه داشته است.

تورم نقطه ای خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات برای دهک هشتم در حالی در مهر 47/0درصد ارزیابی شده که این رقم در ماه قبل از آن برای این دهک 36/1 درصد بوده است.

دهک نهم اما شاهد کمترین نرخ تورم نقطه ای خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در مهرماه بوده به نحوی که 46/0 درصد ارزیابی شده است. این رقم برای این دهک در ماه قبل از آن 35/6 درصد محاسبه شده بود. این رقم برای دهک دهم نیز از 36/4درصد در شهریورماه به 46/5 درصد در مهرماه رسیده که افزایشی 10/1درصدی را نشان می دهد.

افزایش قابل توجه تورم نقطه ای در شرایطی است که یکی از شعارهای مهم حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، چرخیدن چرخ معیشت مردم بوده است.