آرشیو سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۲۲۶
سیاست نامه
۱۴

کتابخانه

آخرین کتاب ابوزید

نصر حامد ابو زید (2010-1943) متفکر مصری قرآن و یکی از متکلمان آزاداندیش و پیشرو در اسلام بود. او برای پروژه خود یعنی تفسیر انسانی از قرآن مشهور است. ابوزید برای کسانی که با حوزه دین شناسی معاصر در عالم اسلام آشنا هستند، چهره ای شناخته شده است. مهم ترین کتاب ابوزید «مفهوم النص» است که به فارسی تحت عنوان «معنای متن» ترجمه شده است.

اما «محمد و آیات خدا» آخرین اثر ابوزید است که پس از مرگش منتشر می شود. او در این کتاب به زبان ساده دیدگاه هایش را درباره اسلام و چالش های آن در جهان معاصر بیان می کند.

وی در بخشی از متن این کتاب می نویسد: «غرب باید بداند که جدایی میان آنها و اسلام کاملا تصنعی است. اسلام بخشی از غرب شده است. همان طور که غرب در هر گوشه ای از جهان اسلام حضور دارد. اروپا باید جهتش را عوض کند و نظام متکثر ساکنانش را به رسمیت بشناسد. دیگر رنگ روشن پوست تنها رنگ اروپا نیست. حتی اروپا باید هویتش را تغییر دهد – نه اینکه اسلام را به عنوان جزو مقوم و اصلی هویت فرهنگی اروپا قبول کند؛ هویتی که پیش چشمان همه ما در حال دگرگون شدن است.»

«محمد و آیات خدا» نوشته نصر حامد ابوزید و هلال سزگین با ترجمه فریده فرنودفر توسط انتشارات علم منتشر شده است.

سیری در آرای دینی و اندیشه سیاسی ائمه شیعه

«حیات فکری و سیاسی امامان شیعه» کتابی در تاریخ فکری و سیاسی دوازده امام نوشته رسول جعفریان دانش آموخته حوزه علمیه قم است. بنابر مقدمه کتاب، هدف این اثر پرداختن به جنبه های سیاسی و فکری زندگی ائمه بوده و به احوال شخصی آنان کمتر توجه کرده است. محتوای این کتاب، نخستین بار طی سلسله مقالاتی در مجله «نور علم» انتشار یافت و بعدها به صورت کتابی مستقل درآمد. مولف با نگاه به منابع غالبا کهن تاریخی و نیز منابع دینی تلاش کرده نگاهی نو به زندگی پیشوایان معصوم بیندازد و دیدگاه های مشهور شیعه در عصر حاضر درباره امامان (ع) را تحلیل و به یکدیگر نزدیک کند. پیش از انتشار این کتاب، اثری مستقل که سیره سیاسی امامان دوازده گانه را به گونه مفصل بررسی کند، در دست نبود و این کتاب را می توان از پیشروان در این موضوع به شمار آورد.

از ویژگی های کتاب سادگی بیان، قابلیت برای تدریس، خلاصه گویی و پرهیز از مباحث کلامی و تاکید بر تلاش های سیاسی و فرهنگی و تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه های مشهور شیعه در عصر حاضر درباره امامان(ع) به مرزهای تحلیل تاریخی است.

«حیات فکری- سیاسی امامان شیعه» نوشته رسول جعفریان توسط انتشارات «علم» منتشر شده است.

از کربلا تا چین

شکل داستانی برای روایت عاشورا، تقریبا در همه سطوح در نظم و نثر وجود داشته و از اواخر عصر صفوی به این سو، به ویژه در قالب تعزیه و عمدتا نظم، قالب های تازه ای به دست آورده و بر حجم آن بسیار بسیار افزوده شده است.

آنچه در کتاب «تاریخ خلفا و مقتل امام حسین» می توان گفت این است که روایت حاضر، توسط یک سنی نوشته شده و از این زاویه بیان داستان کربلا و البته تاریخ خلفای قبل از آن حادثه، شکلی متفاوت پیدا کرده است. گفتنی است که کاشفی هم در روضه الشهداء به عنوان یک شیعه ظاهر نشده، اما کاری هم به عقاید اهل سنت و رعایت دیدگاه های آنها نداشته است. در حالی که این مقتل توسط یک نویسنده سنی حنفی شرقی و به احتمال بسیار زیاد از ایالت سین کیانگ در چین نگاشته یا تحریر مجدد شده و از اینکه تلاش کرده است بیان عقاید و باورهای خود را با عشق و علاقه خاص به کربلا و امام حسین(ع) به گونه ای جمع کند متن جالبی است.

«تاریخ خلفا و مقتل امام حسین» از نسخه ای در چین قرن دهم هجری توسط رسول جعفریان و محمدباقر وثوقی ترجمه و بازنویسی شده که توسط انتشارات «علم» به چاپ رسیده است.