آرشیو پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۵۰
اخبار کشور
۳

مدیرعامل انتقال خون ایران: 60 درصد داروهای پلاسمایی از خون ایرانی تهیه می شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: 60 درصد از داروهای ساخته شده از مشتقات پلاسمایی از پلاسمای خون اهداکنندگان ایرانی تهیه می شود.

به گزارش ایرنا، علی اکبر پورفتح الله در جمع خبرنگاران افزود: 100 درصد پلاسمای اهداکنندگان تبدیل به دارو می شود و هیچ گونه صادراتی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: پلاسمای اهداکنندگان با استفاده از ظرفیت پالایشگرهای اروپایی، به منظور تهیه مشتقات دارویی، بر اساس قرارداد به کشورهای خارجی ارسال و به شکل دارو مجدد وارد کشور می شود.

وی اظهار داشت: 100 درصد پلاسمای اهدایی ایرانیان پس از تبدیل به دارو به کشور بازمی گردد.

پورفتح الله تصریح کرد: اهدای پلاسما و تولید داروهای مشتق از آن از طریق پالایش قراردادی با کشور های خارجی سال گذشته موجب صرفه جویی 18 میلیون دلار ارز بری از کشور شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اضافه کرد: این میزان کاهش ارزبری موجب افزایش خدمات و بهبود کیفیت و افزایش سطح پوشش بیماران شده است.

به گفته وی، تغییر جغرافیا در تهیه داروهای مشتقات پلاسمایی و پلاسما اثرگذار است و احتمال ابتلا به برخی بیماری های نوظهور را افرایش می دهد اما اکنون تهیه دارو با پلاسمای ایرانی بسیاری از این خطرات و نگرانی ها را کاهش می دهد.

وی خاطر نشان کرد: اکنون با وجود تحریم کشور مشکلی در تامین داروهای مشتقات پلاسمایی نیست و امید است مشکلی در این بخش با توجه به شرایط کشور ایجاد نشود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: سال گذشته افراد بالای 50 سال در ایران بیشترین مصرف فرآورده های خونی را داشتند.