آرشیو پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۲۴
جهان
۲۲
امریکا

اخراج از کاخ سفید به خاطر یک دعوای زنانه

گروه جهان – عزل و نصب ها در کاخ سفید دونالد ترامپ آنقدر دم دستی، عادی و کم اهمیت شده که به خاطر دعوای کارمند ملانیا ترامپ با معاون ارشد مشاور امنیت ملی امریکا بر سر صندلی هواپیما، بانوی اول از شوهرش می خواهد که میرا ریکاردل، معاون جان بولتون را اخراج کند.

به گزارش گاردین، استفانی گریشام، مدیر ارتباطات دفتر بانوی اول امریکا روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: «این موضع دفتر بانوی اول است که ریکاردل دیگر شایستگی خدمت کردن در کاخ سفید را ندارد.» در این بیانیه اشاره ای به دلیل این موضعگیری بانوی اول نشده اما روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: کارمند ملانیا ترامپ ماه گذشته میلادی هنگام سفر به آفریقا بر سر صندلی هواپیما با خانم ریکاردل درگیری پیدا کرده بود. منابع مطلع به وال استریت ژورنال گفتند، ریکاردل همچنین با درخواست کارمند ملانیا ترامپ برای استفاده از «منابع» شورای امنیت ملی امریکا مخالفت کرده بود. گویا این کارمند ملانیا پس از بازگشت از سفر آفریقا سراغ رئیس جمهوری امریکا رفته و گفته است، گمان می کند ریکاردل آغازگر داستان های ناخوشایندی است که علیه ملانیا و تیمش وجود دارد. بنا بر گزارش وال استریت ژورنال، ترامپ قصد دارد به درخواست ملانیا برای عزل «ریکاردل» پاسخ مثبت دهد. هرچند که کاخ سفید و شخص رئیس جمهوری تا لحظه تنظیم این گزارش در این باره اظهارنظر نکرده بودند. پس از انتخابات میان دوره ای امریکا در روز 6 نوامبر، ترامپ؛ جف سشنز، دادستان کل امریکا را وادار به استعفا کرد. اکنون هم زمزمه برکناری وزیر امنیت داخلی امریکا و چند مقام ارشد دیگر به گوش می رسد.

این در حالی است که امریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ با معضل های متعدد داخلی از جمله معضل افزایش جرایم مرتبط با نفرت نیز درگیر است. پلیس فدرال امریکا (اف بی آی) در تازه ترین گزارشی که منتشر کرده از افزایش 17 درصدی اینگونه جرایم و خشونت ها در سال 2017 خبر داد و اعلام کرد، در سال 2017 در امریکا 7175 جرم از سر نفرت انجام شده است. گروه های حقوق بشری می گویند، این آمار کمتر از آن چیزی است که در واقعیت رخ می دهد زیرا بسیاری از قربانیان تصمیم می گیرند، به پلیس چیزی نگویند. برخی از اداره های پلیس هم آمار دقیقی ارائه نداده اند.