آرشیو سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۲۸
رسانه
۱۵
ایستگاه آموزش

جهانی سازی در سایه سواد رسانه ای

سواد رسانه ای در اصل به مجموعه ای از مهارت های قابل یادگیری گفته می شود که امکان دسترسی، تحلیل و ایجاد پیام های رسانه ای را برای عموم مخاطبان آسان می کند و در دنیای امروز که انواع ابزارهای رسانه ای سنتی و دیجیتال مردم را احاطه کرده اند، این نوع سواد امکان می دهد درک بهتری از صحت و درستی پیام هایی داشته باشیم که به دست ما می رسند. سازمان ملل که سواد رسانه ای را یکی از شش سواد اصلی برای انسان های هزاره سوم می داند، از آن به عنوان مهم ترین عامل در راستای جهانی شدن یاد می کند.

بر اساس تعریف ارائه شده از سوی سازمان ملل، علاوه بر تربیت شهروندی در یک جامعه، آماده سازی شهروندان برای حضور در جامعه جهانی نیز یک ضرورت همگانی محسوب می شود و در این راستا آموزش سواد رسانه ای به شهروندان کلید اصلی در عصر جهانی شدن است. در مجموع با توجه به اینکه مقابله فیزیکی با امواج رسانه ای یا وضع قوانین محدود کننده ضمانت اجرایی چندانی ندارد، کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که القای سواد رسانه ای به شهروندان و تقویت آنها برای داشتن ابزار شخصی در تعیین صحت مطالب مندرج در رسانه ها بهترین و کارآمدترین روش محسوب می شود. با این توضیح می توان از سواد رسانه ای به عنوان ابزاری برای توانایی بازشناسی پیام های مخرب یاد کرد و بخصوص در خانواده از این ابزار کمک گرفت تا بتوانند برای خود رژیم مصرف رسانه ای را تنظیم کنند.

از این منظر سواد رسانه ای را می توان مجموعه ای از رویکردها معرفی کرد که مخاطبان به صورت فعالانه از آنها استفاده می کنند تا در جریان مواجهه گزینشی با رسانه ها و ارزیابی نقادانه محتوای آنها بتوانند پیام درست را در اختیار بگیرند. رسانه ها در دنیای امروز از مهم ترین اجزای زندگی محسوب می شوند و هرچه مردم آگاهی بیشتری برای استفاده از آنها داشته باشند، می توانند شرایط بهتری را برای خود و اطرافیان فراهم کنند.