آرشیو پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۳۰
ایران زمین
۱۹

پایان 4 دهه بلاتکلیفی شهر صحنه

املاک شهر 37 هزار نفری «صحنه» در استان کرمانشاه پس از 40 سال بلاتکلیفی اکنون با تسهیلات ویژه در حال سنددار شدن است و ساکنان آن سرانجام مالک قانونی خانه ها و مغازه های خود می شوند.

پیش از انقلاب همه صحن شهر صحنه از خانه ها تا مکان های تجاری، اداری و مدارس به نام «میرزا جواد خان معاون السلطنه» بود؛ غیر از زمین های کشاورزی که با اجرای قانون اصلاحات ارضی به مالکیت کشاورزان درآمده بودند.

«حسن سلیمانی»، نماینده مردم شهرستان های صحنه، کنگاور و هرسین در مجلس شورای اسلامی در این باره به ایرنا گفت: پس از انقلاب اراضی شهر صحنه از معاون السلطنه پس گرفته شد و در اختیار کمیته انقلاب قرار گرفت اما سندی که برای آن صادر شد، عرصه 6 دانگ شهر صحنه بود. در واقع کل شهر صحنه به نام کمیته انقلاب شد که بعدها به کمیته امداد امام خمینی(ره) تغییر نام داد.

به گفته سلیمانی «در دهه 70 تلاش هایی برای واگذاری مالکیت املاک شهر صحنه به ساکنان این شهر صورت گرفت که به نتیجه نرسید اما این پیگیری از سال گذشته دوباره آغاز شد که در نهایت به نتایج خوبی رسیدیم.»

وی افزود: توافق نهایی این است که املاک شهر صحنه با 10 درصد بهای آن به ساکن هر ملک واگذار شود که این 10 درصد هم براساس نرخ کارشناسی کمیته امداد در سال گذشته است. اکنون هر یک از ساکنان شهر صحنه می توانند با مراجعه به کمیته امداد و پرداخت 10 درصد ارزش ملک خود براساس کارشناسی سال 96، از سازمان ثبت اسناد و املاک سند رسمی دریافت کنند و از مزایای آن برخوردار شوند. برای پرداخت قیمت تعیین شده هم تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شده است.

به گفته «محمد گشته»، نماینده امور حقوقی و املاک کمیته امداد استان کرمانشاه نیز پرداخت این هزینه برای ساکنان املاک کمیته امداد به صورت قسطی است. این واگذاری درباره املاکی که در اختیار ادارات و نهادهای دولتی هم وجود دارد، به همین روش قابل انجام است. برآورد می شود که با اجرای کامل این طرح 13 هزار سند مسکونی، تجاری و اداری در شهر صحنه صادر شود.