آرشیو پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۳۰
فرهنگی
۵

جداسری همیشه استاد

خبر جدایی «رابرت دنیرو»ی 75 ساله از همسرش بار دیگر نام این چهره مطرح سینمای جهان را بر سر زبان ها انداخت. دنیرو پس از 20 سال زندگی مشترک با گریس هایتاور، بازیگر و خواننده امریکایی، سرانجام از یکدیگر جدا شدند.

شاید اگر دنیرو می توانست در سال 1970 نقش سانتینو کورلئونه (سانی) را در فیلم پدرخوانده(فرانسیس فورد کاپولا) به دست بیاورد، خیلی زودتر از آنچه به شهرت دست یافت، شهره می شد. اما او باید منتظر می ماند تا در پدرخوانده 2 نقش جوانی ویتو کورلئونه به وی داده شود تا نخستین جایزه اسکار خود را در شاخه بهترین نقش مکمل مرد دشت کند. هرچند پرثمرترین همکاری دنیرو در سینما حاصل همکاری اش با مارتین اسکورسیزی، کارگردان مشهور امریکایی بوده که با فیلم «خیابان های پایین شهر» شروع شد و با «گاو خشمگین» به اوج خود رسید؛ نقشی بسیار دشوار و به یاد ماندنی در فیلمی فوق العاده که دنیرو به خاطر بازی در آن موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر شد؛ هرچند دنیرو پیش تر با بازی تحسین شده اش در فیلم «راننده تاکسی» این کارگردان خود را به عنوان یک سوپراستار تثبیت کرده بود. از دیگر فیلم های دنیرو می توان به فیلم «تنگه وحشت» و بخصوص شاهکار ضد جنگ مایکل چیمینو با نام «شکارچی گوزن» اشاره کرد که دنیرو در هر دو فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بود.

رابرت دنیرو همچنین نامزدی دریافت چهار جایزه گلدن گلوب را نیز در کارنامه دارد. او در سمت کارگردانی نیز فیلم های خوبی چون «چوپان خوب» و «یک داستان برانکسی» ساخته است. رابرت دنیرو بی شک یکی از بزرگ ترین و استثنایی ترین بازیگران تاریخ سینماست که در سال 2015 به عنوان بزرگترین بازیگر تاریخ سینما از لحاظ تعداد نقش های کلیدی ایفا شده برگزیده شد.