آرشیو چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷، شماره ۳۲۹۱
روزنامه
۱۲

عکس روز

سحر طلوعی
خاکسترنشین ها

آتش دست از سر کالیفرنیا برنمی دارد. بعد از تازند آکز آتش به پارادایز رسیده است. می گویند اغلب خانه ها و سازه های این شهر سوخته و از دست رفته است. از چند روز پیش که آتش شروع شده تا این لحظه 29 نفر جان خود را از دست داده اند. این در حالی است که پیش از وقوع مراکز مسئول هشدار داده و اعلام خطر کرده بودند. بیش از 200 هزار نفر از اهالی این شهرها خانه و زندگی شان را رها کرده و رفته اند. در خبرهای منتشرشده از آتش سوزی کالیفرنیا آمده بیش از شش هزارو 700 خانه مسکونی و تجاری از دست رفته است. نکته تامل برانگیز این است که مراکز مسئول اعلام کرده اند کنترل این حریق سخت و تقریبا ناممکن است. علت این اتفاق اقلیم خشک و کم آب این ایالت و پوشش گیاهی خشک و بوته ای و وزش باد است. همه این اتفاقات در حالی رخ می دهد که اغلب اوقات روی پوشش گیاهی این ایالت مواد ضدحریق پاشیده می شود. ترامپ مسئولان ایالتی را به سوءمدیریت و ناکارآمدی متهم کرده است. او از اینکه مسئولان ایالتی موفق نشده اند در این سال ها در طراحی سازه ها و خانه ها تغییراتی به وجود آورند و از میزان خسارات بکاهند، شاکی است.

نقش قربانیان روی ماسه

به مناسبت صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول دنی بویل، هنرمند بریتانیایی پروژه ماسه ای اش را اجرائی کرده است.

او در مناطق ساحلی بریتانیا چهره قربانیان سرشناس بریتانیا در طول جنگ جهانی اول را با ماسه و شن طراحی کرده است. ویلفرد اوون، شاعر و سرباز بریتانیایی یکی از چهره هاست. اوون در جنگ جهانی اول شعرهای زیادی برای سربازان قربانی سرود و به شاعر جنگ مشهور شد

100سال بعد از پایان جنگ

مجمع صلح به میزبانی مانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در پاریس برگزار شده است.

رهبران جهان ازجمله رئیس جمهور آمریکا، صدراعظم آلمان، نخست وزیر کانادا، رئیس جمهور روسیه و… به نشست دعوت شده اند. این نشست به مناسبت صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول و برای گرامیداشت میلیون ها سرباز جان باخته و قربانی در یادمان پیروزی پاریس (طاق نصرت) برگزار شده است.