آرشیو یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۳۷
سیاسی
۶

سفیر کره جنوبی در ایران: همکاری های تهران - سئول افزایش می یابد

سفیر کره جنوبی در ایران از ترسیم چارچوب همکاری های دو کشور خبرداد و گفت: همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور افزایش می یابد و شرکت های کره ای فعالیت خود را در ایران ادامه می دهند.

«یوجانگ هیان» در گفت وگو با ایرنا افزود: روابط دو کشور با مشکلاتی روبه رو شده البته این مشکلات عمدتا بیرون از روابط دوجانبه و ناشی از تحریم های مجدد امریکا است. وی با تاکید بر اینکه بر این مشکلات غلبه می یابیم، خاطرنشان کرد: روابط دو کشور عمیق است، در دهه 80 و در دوران جنگ ایران و عراق، ما در کنار تهران بودیم و در سال های اخیر هم همکاری های صمیمانه و نزدیکی در عرصه اقتصادی داشتیم. این دیپلمات کره ای ادامه داد: کره جنوبی از تحریم های امریکا معاف شده است به مناسبت این اتفاق می خواهیم در آینده چارچوب همکاری ترسیم کنیم تا در آن چارچوب فعالیت ها و همکاری های بیشتری داشته باشیم. یوجانگ هیان تصریح کرد: درست است که ما با مشکلات و سختی هایی روبه رو شده ایم اما این شرایط می گذرد و با کمک همدیگر می توانیم این سختی را پشت سر بگذاریم.

وی گفت: وقتی من در ابتدای کار، نامه پذیرش را از آقای دکتر روحانی گرفتم، به ایشان قول دادم که ما قطعا در کنار ایران می مانیم و با همکاری ایران این راه دشوار را طی می کنیم چرا که اعتقاد داریم «دوست آن باشد که گیرد دست دوست.»

سفیر کره جنوبی در ایران درباره حجم مبادلات اقتصادی دو کشور یادآور شد: سال گذشته حجم مبادلات ایران و کره جنوبی 12 میلیارد دلار بود، امسال به دلیل خارج شدن امریکا از برجام این میزان کاهش می یابد اما همان طور که اشاره کردم، کره جنوبی یکی از هشت کشوری بود که از تحریم های امریکا معاف شده است به همین دلیل در آینده قطعا ما شاهد افزایش مبادلات اقتصادی خواهیم بود. یوجانگ هیان در پاسخ به سوالی درباره دریافت معافیت خرید نفت از ایران بعد از دوره 6 ماهه و اینکه چقدر به این امر امیدوار هستید، اظهار داشت: مناسبات بین ایران و کره جنوبی آنقدر عمیق است که با تحریم یا تمدید 6 ماهه تکان نمی خورد و من به عنوان سفیر برای این که همکاری بین دو کشور مستحکم تر شود، تمام تلاش خود را می کنم.