آرشیو دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۳۸
ایران زمین
۲۰
گزارش خبری

دامداران تنها مصرف کننده چغندرقند خراسان شمالی

قیمت بالای محصول چغندرقند خراسان شمالی در بازار موجب شده چغندرکاران این استان از تحویل محصول خود به کارخانه قند خودداری کرده و آن را به دامداران بفروشند.

«فاطمه ستایش مهر»، کارشناس مسئول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هم اکنون قیمت چغندرقند در بازار نسبت به قیمت تضمینی بالاتراست به همین علت برخی از کشاورزان محصول خود را در بازار به دامدار عرضه می کنند. به علت قیمت بالای علوفه دامی، برخی از دامداران هم از چغندرقند به عنوان علوفه دامی استفاده می کنند. هم اکنون قیمت هر کیلوگرم چغندرقند در بازار5 تا 7 هزار ریال به فروش می رسد.

ستایش مهر قیمت تضمینی چغندرقند تحویلی به کارخانه های قند را 3 هزار و 122 ریال با عیار 16 درصد دانست و گفت: با توجه به میزان عیار قیمت چغندرقند تحویلی به کارخانه ها از این میزان کمتر یا بیشتر خواهد شد.

این کارشناس چغندرقند خراسان شمالی اظهار داشت: کارخانه قند شیروان در سال زراعی گذشته یکهزار و 200 میلیارد ریال مطالبه کشاورزان این استان و همچنین سایر استان ها را پرداخت کرده که بخشی از آن در سال زراعی جاری بوده است. اما در سال زراعی جاری پرداخت 50 درصد بهای چغندرقند تحویلی بعد از دوهفته صورت می گیرد و تا 45 روز کل مطالبات به کشاورزان پرداخت می شود و روند تحویل نیز آسان تر شده است.

وی ضمن اینکه به کشاورزان توصیه کرد تا چغندرقند تولیدی را به کارخانه های قند تحویل دهند، افزود: چغندرقند علوفه ای نیز وجود دارد که برای مصرف دام ها استفاده می شود که از وزن بسیار بالایی برخوردار است. چغندرکاران استان به علت سرمازدگی در سال های گذشته، به کشت پاییزه این محصول روی خوش نشان ندادند.

ستایش مهر با بیان اینکه برنامه ریزی شده بود تا امسال 500 هکتار از اراضی زراعی این استان چغندرقند نشایی انتظاری پاییزه کشت شود، گفت: در این نوع کشت بذر چغندرقند در فصل پاییز در یکی از استان های گرمسیر از جمله گلستان کشت و بعد از سرما به استان منتقل و به صورت نشایی در مزارع استقرار می یابد اما این طرح نیز به علت اختصاص نیافتن اعتبارات مورد نیاز اجرایی نشد.