آرشیو چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۵۲
سیاسی
۲

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در گفت و گو با «ایران»: یک جمهوری اسلامی هستیم

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری معتقد است تحقق گفت وگوی فراگیر منطقه ای، نیازمند فعال تر شدن نهادهای منطقه ای همچون شورای همکاری خلیج فارس یا سازمان همکاری اسلامی است. او درعین حال، وجود دو رویکرد در سیاست منطقه ای ایران را رد می کند و می گوید این ادعا، حاصل القائات کسانی در داخل کشور است.

دولت جمهوری اسلامی ایران همواره از منطقه قوی تر، به جای قوی ترین در منطقه سخن گفته است. امروز که درگیری های نظامی در منطقه رو به پایان است، آیا از مخاطبان این پیام جمهوری اسلامی ایران، واکنشی برای پیگیری این رویکرد دیده می شود؟

در اینجا دو بحث وجود دارد؛ به این معنی که هم موانع باید کمتر شود و هم مقتضیات باید بیشتر شود. من معتقدم امروز شرایط به سمتی می رود که موانع درحال کمتر شدن است. اما از سوی دیگر، از نظر ایجابی، این امر نیازمند تحرکات بسیار بیشتری است که امروز به نظر می رسد نهادهای منطقه ای هنوز این ظرفیت را کسب نکردند.

منظور عربستان سعودی است؟

فارغ از آن، منظور از نهادهای منطقه ای، نهادهایی همچون شورای هماهنگی کشورهای خلیج فارس و سازمان همکاری های اسلامی است. این نهادها هستند که باید این ظرفیت را در خود ایجاد بکنند.

رسانه های خارجی این طور القا می کنند که جمهوری اسلامی ایران در منطقه دو سیاست دارد؛ سیاستی که دولت دنبال می کند و سیاستی که نهادهای حاکمیتی غیر انتخابی دنبال می کنند، چنین دوگانگی را تایید می کنید؟

متاسفانه این تحلیل ها، تحلیل هایی است که کسانی در داخل تولید می کنند و کسانی در خارج آنها را اشاعه می دهند. درحالی است که ما معتقدیم که یک جمهوری اسلامی هستیم که دوبال سیاسی و نظامی داریم که این دو بال هم با همدیگر فعالیت می کنند.