آرشیو چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷، شماره ۳۳۱۴
سیاست
۲

دادستان تهران: احضار 1700 نفر در پرونده های شعب ویژه اقتصادی

منبع: ایسنا

دادستان تهران در نشست شورای معاونان دادستانی تهران و شهرستان های تابعه، با اشاره به تبلیغات منفی رسانه ای درباره پرونده های کلان اقتصادی و ادعای اینکه به پرونده دانه درشت ها رسیدگی نشده است، گفت: از 19 تیر تاکنون اقدامات گسترده ای در شعب ویژه انجام شده است.

در این مدت، هزارو 700 نفر احضار شده اند، برای 426 نفر قرار بازداشت صادر شده است که در حال حاضر 133 متهم در بازداشت به سر می برند، 540 نفر ممنوع الخروج و 136 نفر ممنوع المعامله شده اند و 73 فقره کیفرخواست در پرونده های اقتصادی نیز صادر شده و به موجب این کیفرخواست ها، برای 200 نفر از متهمان شعب ویژه تقاضای مجازات شده است. این حجم اقدام قضائی نتیجه همکاری دادسرای تهران و ضابطین است.دادستان تهران افزود: در این چند ماه، حکم دو مفسد اقتصادی اجرا و حکم یک محکوم دیگر در دیوان عالی کشور تایید شده است. احکام 48 نفر از محکومان ارزی نیز اجرا شده و متهمان در زندان تحمل حبس می کنند.

جعفری دولت آبادی با هشدار به اخلالگران در نظام اقتصادی گفت: قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده های اقتصادی خط قرمز ندارد و با سرعت، دقت و قاطعیت به پرونده ها رسیدگی می کند. او با اشاره به اینکه قوه قضائیه نقش اولیه در بروز فساد ندارد و فساد در بسترهای دیگری رخ می دهد، اصلاح نظام بانکی را اقدامی موثر در راستای پیشگیری از مفاسد اقتصادی عنوان کرد و افزود: سال هاست بانک ها به بستر جرائم مالی تبدیل شده اند که خوشبختانه اخیرا مقام معظم رهبری اصلاح نظام بانکی را از مسئولان کشور خواستار شده اند و این اقدام مناسبی است که با انجام آن، زمینه وقوع بسیاری از فسادها از میان خواهد رفت. جعفری دولت آبادی در اشاره به آخرین وضعیت پرونده خودروهای وارداتی، تصریح کرد این پرونده به نتایج مطلوبی رسیده است و تاکنون 31 متهم بازداشت شده اند.دادستان تهران گفت: در پرونده های پتروشیمی، سکه و پرونده های ارزی، نتایج مناسبی حاصل شده است. در یکی از پرونده های پتروشیمی که رسیدگی به آن پنج سال طول کشید و اخیرا با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است، 15 نفر متهم تحت تعقیب قرار گرفته و میزان ردمال آن که ناشی از عدم تحویل ارزهای صادراتی به مراجع ذی صلاح است، بالغ بر سه میلیارد یورو است.